Det Linköpingsbaserade företaget Dynamic Code har levererat självtester baserade på DNA-teknik sedan 2011. Bolagets koncept är att erbjuda en helhetslösning och ta fram, sälja, och analysera genomförda tester på bara ett par dagar. Man når B2C och B2B kunderna via egen e-handelsbutik men även genom återförsäljare som till exempel Apotea, Apoteket, Meds och Lyko.
LÄS ÄVEN: Deras självtester flög i e-handeln – vände till 139 miljoner i vinst
Idag erbjuder företaget över 20 olika tester för bland annat könssjukdomar, faderskapstest, nagelsvamp och halsfluss. Men det var under pandemiåret 2020 som Dynamic Codes verksamhet tog fart ordentligt, när man inledde ett samarbete med Folkhälsomyndigheten och började ta fram tester för Covid-19.
Detta har lett till att bolaget nu levererar 50 000 PCR-tester i veckan. Med avtalet, med Folkhälsomyndigheten, inräknat har Dynamic Code haft en tillväxt på över 2000 procent under årets första kvartal, omsättningen landade på 121,1 miljoner kronor. Det rapporterar DiDigital.
Med avtalet exkluderat ökade företagets omsättning med 215 procent, och uppgick till 16,4 miljoner kronor. Man lyckades dessutom vända det negativa rörelseresultatet från minus 8,4 miljoner kronor under samma period i fjol, till plus 47,3 miljoner kronor i år.
Nu ska Dynamic Codes styrelse gett ledningen i uppdrag att förbereda och inleda en process för bolagets börsnotering.