Rakhyvelsbolaget Estrid har vuxit i en enorm fart sedan starten 2019. Allt började med egen e-handel, men på senare tid har deras produkter också börjat dyka upp hos stora, kända återförsäljare.
Den snabba tillväxten har dock kommit med ett högt pris och bolaget har gjort mångmiljonförluster flera år i rad. Värst var det under 2022, då rörelseförlusten uppgick till -215 miljoner kronor.
Men snart kan de röda siffrorna vara ett minne blott, visar bokslutet från 2023. Där framgår det att omsättningen rusade igen: Från 427 till 669 miljoner kronor, rapporterar Breakit. Samtidigt så kapades rörelseförlusten med besked, till -38 miljoner kronor - en förbättring med hela 177 miljoner.
Tillväxten är främst driven av försäljningen till den stabila basen av aktiva prenumeranter som kontinuerligt fortsätter att växa. Under 2023 ökade antalet aktiva prenumeranter med 22 procent jämfört med föregående år. Tillväxt på befintliga marknader har varit Estrids fokus och målsättningen har också uppnåtts, skriver Estrid i årsredovisningen.
Estrid fyllde också kassan så sent som i november, då man plockade in 90 miljoner kronor.