Under sitt första år omsatte rakhyvelsmärket Estrid drygt 8 miljoner kronor, samtidigt som man summerade en förlust på minus 7 miljoner.
LÄS ÄVEN: Efter storslagna lanseringen – gör kraftigt minusresultat första året
Nu, 18 månader efter starten, har man stängt sin femte investeringsrunda. Estrid fyller kassan med 150 nya miljoner kronor, både via nya och existerande investerare, och värderas till över 1 miljard kronor. Det rapporterar DiDigital.
För drygt ett år sedan värderades bolaget till omkring 250 miljoner kronor, när man plockade in 22,5 miljoner. Enligt sajten DiDigital är Estrids ökning, på 400 procent under ett år, bland de snabbaste i svensk startup-historia.
De som ökat sin investering i Estrid är Cristina Stenbecks och Susanna Campbells gemensamma bolag Camsten, Stardollgrundaren Mattias Miksche, Ingrid Bojner från Storytel, Johan Blomqvist från Altor och Krygrundaren Josefin Landgård.
Prognosen för det här året är att dubbla omsättningen ett antal gånger. Vi växer med omkring 10 procent i månaden just nu, och under de senaste 12 månaderna har vi gått från att bara finnas i Sverige till att finnas på tio marknader totalt, säger Ben Eliass, vd och medgrundare av Estrid.
Hela affärsidén handlar om att sälja rakhyvlar, främst till kvinnor, via en prenumerationstjänst. Men bolaget har gjort ett undantag.
Det tog bara ett par veckor efter lanseringen i maj förra året så hörde H&M av sig, säger medgrundaren Amanda Westerbom.
Nu finns Estrid i 200 H&M-butiker i Sverige och Norge.
Det är den enda retail-partnern vi har. Det har funnits ett enormt tryck efter att sälja i butik, men där har vi sagt nej. Mest för att behålla kontrollen över varumärket, säger Ben Eliass.
Idag består Estrid av 40 personer, men bolaget letar ständigt efter nya talanger. Och intresse saknas inte. Under den korta tid som bolaget varit verkssamt har man fått in över 5000 jobbansökningar.