Ett tufft ekonomiskt klimat tvingar allt fler företag att säga upp anställda eller korta ner deras arbetstid. Särskilt inom modeindustrin rapporteras det om nedskärningar och den svenska klädjätten H&M har fått en hel del kritik för sin personalhantering den senaste tiden.
Totalt 1 500 anställda i 69 av landets H&M-butiker ska få sin arbetstid kortad, och fler kan vara på gång. Ett annat varumärke som också väljer att korta ner sina anställdas arbetstid är väskföretaget Sandqvist som planerar att införa en 30-timmars arbetsvecka med start i mars rapporterar Di. De anställda kommer däremot att få behålla full lön.
Vi har alltid gjort saker på vårt sätt, just nu går vi verkligen emot resten av branschen för att utmana andra att skapa en mer hållbar arbetsplats för sina anställda. Vi vill vara en positiv kraft i branschen, säger Caroline Lind, vd för Sandqvist, till Di.
Hoppas fler följer efter
Konceptet ska testas under sex månader och totalt omfattas 30 anställda på huvudkontoret och i varumärkets butiker av beslutet. Men trots att personalen ska jobba färre timmar i veckan ska produktiviteten och servicen bibehållas. För att lyckas med detta ska anställda få utbildning i att strukturera och effektivisera sitt arbete.
Under 2022 ökade bolagets omsättning med 20 procent och redovisade vinst. Caroline Lind tror att förkortad arbetsvecka kan leda till ännu bättre resultat och hon hoppas att fler företag i branschen ska gå samma väg.
Vi står för principen att mår du bra så presterar du bra, glada medarbetare skapar positiva resultat, säger Caroline Lind.