Allt fler varumärken väljer att öppna second hand-butiker på nätet. Nu gör friluftsmärket Lundhags just det och man gör det på marknadsplatsen Tradera.
Lanseringen sker i dag, fredag, lagom till kommande Black Friday och kommer att ge kunderna möjligheten att både köpa och sälja sina Lundhags-produkter i onlinebutiken.
I takt med att konsumentbeteenden förändras kommer detta affärsområde att bli en alltmer central del av vår affärsmodell. Redan nu märker vi hur intresset för kvalitets-second hand inte bara ökar bland yngre generationer, utan även bland äldre, säger Sara Wiksten, vd på Lundhags, i en kommentar.
Att fler och fler hoppar på second hand-tåget är ingen slump. Marknaden har vuxit tre gånger så snabbt globalt, som branschen i övrigt. Det finns med andra ord en hel del tillväxt att hämta i att sälja en använd produkt en, eller flera gånger till.
"Har stor efterfrågan"
Dessutom kommer man undan kostnader, både för bolaget och miljön, som ytterligare nyproduktion innebär.
Genom samarbetet vill vi uppmana fler att sälja det man inte använder och inspirera till en mer cirkulär livsstil. Fördelen att arbeta tillsammans med en välkänd digital handelsplats som Tradera är att vi snabbt kan komma upp i omsättning av second hand-produkter, säger Sara Wiksten.
Lundhags är också i gott sällskap. Sedan tidigare har även aktörer som Lindex, Rörstrand, Rugvista, Asket och Gina Tricot inlett ett second hand-samarbete med just Tradera under året.
För att stävja ökningen av koldioxidutsläpp från klädindustrin måste vi öka graden av återbruk. På second hand-marknaden är det framför allt kläder som håller hög kvalitet som har stor efterfrågan. Lundhags är ett av Sveriges mest erkända outdoorföretag, som skapar plagg som tål att brukas av flera användare under många år. Vi är därför mycket glada att kunna kroka arm med Lundhags för att driva omställningen till mer återbruk, säger Stefan Öberg, vd för Tradera.