Byggkedjan och e-handeln K-Rauta har gjort sitt på den svenska marknaden. I jakten på att ta ledarpositionen för byggbranschen i Sverige väljer ägaren Kesko att göra en helrenovering.
Ut alltså med varumärket K-Rauta och in med K-Bygg. Det innebär att dagens K-Rauta-butiker antingen kommer att flaggas om, eller stängas helt.
Med ett erbjudande och ett varumärke kan vi lägga all vår ambition, hela vår kompetens och större resurser mer effektivt på ett ställe. Nya K-Bygg kommer på sikt att finnas på fler orter än idag och ha ett ännu vassare digitalt erbjudande. Vi kommer verkligen kunna bygga någonting bättre, säger Endre Espeseth, vd för Kesko Sverige, i en kommentar.
Det är ledningen i Sverige, med stöd från de finska huvudägarna, som fattat beslutet. Dialog har även inletts med facket kring förändringar. Hur många tjänster som berörs av nedläggningar är ännu inte känt.
Tanken är nu att försäljning till såväl vanliga kunder som yrkesproffs ska samlas under samma tak i större utsträckning.
Alla är välkomna att handla på K-Bygg, även om vi först och främst är det självklara förstahandsvalet för professionella byggare. För privatpersoner som vill handla där byggaren handlar är våra dörrar alltid öppna, säger Endre Espeseth.
I dag har man 51 K-Bygg-butiker och 16 K-Rauta-butiker i landet.