"Krocken får inte bli för stor".
Friluftsvarumärket Revolutionrace har synts i flera samarbeten med influencers, bland annat med profiler som Margaux Dietz, Kenza, Sanna Jörnvik, JLC-trion, Alice Stenlöf och många fler. Men trots att man krokat arm med många stora influencers, menar grundaren och vd:n Pernilla Nyrensten att influencer marketing inte är en så stor del av bolagets strategi.
Vår framgång är framför allt att vi har byggt vårt varumärke internt och inte via influencers. Det är en väldigt liten del av vår budget, säger hon till Di.
För ett par veckor sedan kunde vi även se Margaux Dietz i Revolutionrace senaste Youtube-satsning - en serie där ett antal influencerprofiler tävlar i den småländska vildmarken. Något som Influens.se skrivit om vid lansering.
Margaux Dietz har efter att serien släppts hamnat i hetluften, efter att hon lagt ut en video i sin Youtubekanal som hon snabbt fick mycket kritik för. Hon visade nämligen en person som låg i hennes trapphus, och dröjde innan hon tillkallade polis och/eller ambulans. Margaux tog ner videon efter alla reaktioner och bad om ursäkt offentligt. Dock valde ett flertal företag att avsluta sina samarbeten med Margaux, och några krävde även att äldre samarbetsinlägg skulle tas bort från hennes kanaler.
Pernilla Nyrensten är inte okej med händelsen, men tycker inte heller att det är helt rätt att varumärken bojkottar en profil för all framtid.
Just den händelsen är det klart att man inte står bakom, att man beter sig på det sättet. Det tycker jag verkligen inte var okej, säger hon och fortsätter:
Vi står för allemansrätten. Brinner för olika etniciteter, gamla, unga och så vidare. Och där får inte krocken bli för stor. Är det ett misstag som kan vara okej om man ber om ursäkt, då kan vi inleda ett samarbete igen.