För drygt 30 år sedan, det vill säga långt innan nyare kampanjer som Black Friday och Cyber Monday nådde Norden, lanserade det anrika varuhuset Stockmann sina "Galna Dagar". Kampanjen äger rum två gånger om året - i april och oktober - och pågår då fem dagar i rad, från onsdag till söndag.
"Onlinedelen allt viktigare"
Och trots att upplägget alltså har ett par år på nacken, har Stockmann - som för den oinvigde kan beskrivas som Helsingfors svar på NK - lyckats flytta sin kampanjsuccé online. När shoppinghögtiden senast gick av stapeln i mitten av april, utgjorde e-handeln företagets näst största butik sett till försäljning. Kampanjen på nätet toppades alltså bara av företagets flaggskeppsvaruhus i Helsingfors, och gjorde samtidigt bättre ifrån sig än de Stockmannvaruhusen i andra finska städer.
Enligt Katri Nickels, ansvarig för digitala butiker och tjänster på Stockmann, beror e-handelsframgångarna på att kampanjen har lyckats utvecklas i takt med tiden.
- Nu när vi ser att kundernas beteende förändras blir onlinedelen allt viktigare. Kunderna vill inte längre rusa till affären klockan sju på morgonen, de vill hellre handla hemma i soffan eller vid köksbordet, säger hon till Ehandel.se.
Kampanj gav en miljon sessioner
Katri Nickels vill inte avslöja exakt hur mycket e-handeln samlade in under den senaste kampanjen, men berättar att företaget totalt sett ökade med fem procent jämfört med kampanjen som ägde rum i april förra året.
- Det som är intressant med våra kunder är att de inte nödvändigtvis handlar online eller i någon av våra butiker, utan att de kombinerar båda. Många säger att de vill ha båda delarna, de gillar också att ta del av atmosfären kring kampanjen i butiken.
De här galna dagarna låter nästan som en slags finsk tradition?
- Ja, det är det faktiskt. Det är en slags shopping holiday som folk ser mycket fram emot.
Under de dagar som Stockmanns senaste kampanj varade hade företaget enligt Katri Nickels en miljon sessioner på sajten, och då ska man komma ihåg att Finland bara har drygt 5,5 miljoner invånare. För att få kampanjen att funka online, vilket Stockmann började med hösten 2016, har företaget satsat på bland annat nedräkning på sajten och ett lagersaldo som uppdateras i realtid.
- Självklart var vi tvungna att tänka på viktiga saker som känslan av att "nu är det onsdag klockan sju" och den här känslan av att det är bråttom om att man ska lyckas göra riktigt bra klipp. Att översätta den här rädslan för att missa något till onlinemiljön, förklarar Katri Nickels.
Vill ta e-handeln utomlands
Stockmann har också fysiska butiker i Estland, Lettland och Litauen, men e-handeln är i dagsläget bara öppen för de finska kunderna. Ungefär 80 procent av butikssortimentet finns även att köpa online.
- Vår e-handel växer med tvåsiffriga tal varje år så kunderna vill verkligen handla på nätet. Och vi utvecklar den delen hela tiden för vi vill ge kunderna möjligheten att handla var de än är, oberoende av om det är online eller offline.
Vad blir nästa steg för Stockmanns e-handel?
- Vi kommer att diversifiera utbudet så att kunderna får ett större sortiment att handla från, samt förstås ge våra kunder i Baltikum möjligheten att handla online. På sikt vill vi också sälja till fler länder inom EU, men just nu har vi inga planer på någon internationell expansion.