Organisationen ICANN, vilket står för Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, röstade i måndags igenom en ganska stor förändring gällande vårt kära Internet.
Ni kanske känner till dagens toppdomäner som t.ex. .com, .org, .net osv. Det finns idag 22 stycken av dessa och runt 250 landskoder som .se, vilka också klassificeras som toppdomäner. Sedan är det stopp. ICANN tillåter inga andra toppdomäner och hela det kända Internet finns under dessa suffixer, bortsett ifrån rena IP-nummer.
Vad ICANN röstade om i måndags var om de skulle börja tillåta nya toppdomäner. Något som slutade med en majoritetsröst för detta förslag. Vi kommer alltså nu att få se nya toppdomäner framöver, kanske redan så tidigt som i slutet på nästa år.
Är det dags att registrera .ehandel?
Hur kommer då dessa ansökningar för att få en egen toppdomän att se ut? Först måste vi förmodligen göra er besvikna. En ansökan kommer att kosta över en miljon kronor (185 000 dollar). En ansökan är inte heller en garanti för att du får toppdomänen du vill ha, utan betyder endast att du är med i spelet om att få den.
ICANN kommer, bakom stängda dörrar, besluta om vem som får en specifik toppdomän. Då en tvist om en ny toppdomän uppstår, via flera ansökningar, kommer det att ske en auktion. Du måste även i din ansökan bevisa varför just du skall inneha toppdomänen i fråga. Det ser ut att vara en ganska avancerad ansökningsprocess då ICANN har gett ut en handbok som endast behandlar detta ämne. Ansökan sägs vara på ungefär 200 sidor.
Som ni kanske förstår är den höga kostnaden och den djupa ansökningsprocessen till för att inte vem som helst skall kunna äga en toppdomän. Det borde även vara ett sätt för ICANN att dra in pengar.
Vad vi förstår börjar ansökningsperioden för nya toppdomäner redan i januari nästa år och kommer pågå ungefär tre månader. Under denna tid kommer ICANN samla in ansökningar som sedan kommer behandlas under 8-18 månader. Efter denna period kan vi få se de första nya toppdomänerna som kanske är .pepsi, .canon, .ikea .. ni förstår nog vad vi försöker hinta om med dessa exempel.
Det går alltså inte att ansöka om nya toppdomäner när som helst utan det kommer med största sanolikhet att vara ett eller två år mellan ansökningarna, om ens så ofta.
Framtiden för världens toppdomäner
Ansökningskostnaden är inte den enda kostnaden som kommer uppstå. När du väl har fått en toppdomän kommer det att krävas pengar för att "driva" den. Tekniska tjänster och administrativa kostnader. Det spekuleras i att det över en 10-årsperiod kan kosta två miljoner dollar att ha en egen toppdomän.
Frågan är vad som kommer att hända nu, i och med denna första våg av ansökningar. Kommer alla stora företag att flockas vid ansökningstillfället och vad kommer "vinnarna" kunna använda sina toppdomäner till? Kommer vi att få se nya marknadsföringsknep med dessa nya domäner eller är det bortslängda pengar?
Det positiva med denna förändring är givetvis ett rättvisare Internet. Minoriteter och grupper som vill ha en egen toppdomän att samlas under kan nu skaffa det, om de har tillräckligt mycket pengar dvs. De nya toppdomänerna skall även stödja internationella tecken.
En sak är i alla fall säker, internetlandskapet kommer att förändras, även om det bara handlar om en masssa meningslösa varumärkesdomäner.
Källa (icann)
Källa (mashable)
Källa (ecommercetimes)
Källa (reuters)