Bygghemma har fällts för könsdiskriminerande reklam i sin nätbutik. E-handlaren har lagt upp en 30 sekunder lång film på en av sina varumärkessidor, som sedan anmälts av en privatperson. Anmälaren ser inte kopplingen till produkten och tycker att filmen endast sexualiserar kvinnokroppen.
Anmälaren undrar vad syftet med filmen är och på vilket sett filmen ger kunden information om egenskaperna hos deras produkter.
Bygghemma har svarat på anmälan och företaget anser inte att filmen är objektifierande eller diskriminerande. Den ska inte längre användas på varumärkessidan.
"Går utöver vad som är motiverat"
Opinionsnämnden finner dock att filmen är könsdiskriminerande men de håller inte med om att det inte finns en koppling till produkten.
Nämnden finner att kvinnan framställs som ett sexobjekt eftersom hennes nakna kropp visas i närbilder och hon tittar suggestivt mot kameran. Det finns i och för sig en koppling mellan den marknadsförda takduschen och framställningen av kvinnan men nämnden finner att framställningen går utöver vad som är motiverat för att marknadsföra produkten, skriver de i sin bedömning.
Detta medför att framställningen av kvinnan som ett sexobjekt är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.
Det handlar uppenbarligen om en varumärkesfilm som tagits fram av, i det här fallet, Hansgrohe, som Bygghemma sedan lagt upp på sin sida. Vi kan nämligen hitta filmen på flera ställen på nätet som till exempel här och här. Det är även intressant att när Hansgrohe lagt upp filmen på sin egen Facebook-sida så är flera av de svepande närbildssekvenserna bortklippta och filmen avslutas inte längre med texten "Shower pleasure".
Summa summarum är dock att akta sig för att slänga in produktfilmer från leverantörer utan att kontrollera dem noggrant. De kan lätt vara lite för sexualiserande, enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd.