Redan 2014 berättade Ehandel.se om Googles stora plan att föra över webben till HTTPS, det vill säga krypterade sidor. Sökjätten talade då om “HTTPS everywhere” och man började redan då vikta sina sökresultat utifrån om sidorna var krypterade eller inte. Det var dock en mycket liten signal i rankingen av sidan.
Sedan dess har Google tillsammans med flera andra stora techbolag fortsatt sitt korståg mot en värld av krypterade sidor. Ett viktigt steg på vägen, om man nu vill få alla att använda kryptering, är att göra det gratis. Certifikat som tidigare kostade flera tusen om året går nu att få via tjänsten Let’s Encrypt för noll kronor. Detta eftersom Let’s Encrypt sponsras av flera stora företag, bland dessa Google via sin webbläsare Chrome.
Gratiscertifikaten exploderar
Det är nu ett år sedan Let’s Encrypt lanserades och tittar vi på hur många certifikat som tjänsten gett ut sedan dess är det ganska tydligt att gratiscertifkat är något som folk gillar.
Antal certifikat som Let's Encrypt delat ut
Flera e-handelsplattformar har även berättat för Ehandel.se att de redan har eller kommer att inkludera Let’s Encrypt som ett alternativ för att skaffa en krypterad sida.
Nu börjar varningarna komma
E-handlare är speciellt utsatta när nu nästa påtryckning för att skaffa en krypterad sida tar plats. I förra veckan började nämligen en ny version av Googles webbläsare att rullas ut av sökjätten. Den nya versionen har nummer 56 och inför flera stora förändringar.
Chrome version 56 aktiverar exempelvis HTML5 som standard och så är “videopluginen” Adobe Flash automatiskt blockerad på de flesta sidor.
Varning: "Inte säker"
Den viktigaste förändringen för e-handlare är dock att den nya webbläsaren nu varnar för sidor som inte är krypterade och samtidigt hanterar inloggningsuppgifter eller ber om kreditkortsuppgifter. Vad vi förstår gör Google en bedömning av sidor som inte är krypterade. Och om sajten ber om uppgifter som den inte borde utan skydd av kryptering så markeras den som osäker för besökaren.
Vi gjorde en snabb sökning via Ehandelsindex på populära butiker utan kryptering och fick genast träffar på sidor som straffas av Google. Två exempel är Jula.se och Webhallen.com som blir tydligt markerade med “Inte säker”. Något som kanske inte direkt bidrar till en ökad konvertering.
Ingen konverteringsökare
Det ska tilläggas att Chrome är världens mest populära webbläsare. Enligt StatCounter så har Google Chrome en andel på 51 procent med Safari på plats två med 14 procent. Dessa siffror gäller dock hela världen.
För den svenska marknaden ligger användningen på 45 procent för Chrome och Safari på 30 procent. På Ehandel.se har vi 47 procent som kommer in via Chrome och 38 procent via Safari.
Chrome dominerar helt enkelt webbläsarlandskapet och nu skriver de ut att vissa sidor är “Inte säkra”. Det är förmodligen inte en dödsstöt för drabbade e-handlare men samtidigt inte ett prefix som man vill ha på sin sajt.
LÄS ÄVEN: Webhallen slår på HTTPS direkt - är nu "säker" igen