Inom några år ska all digital kommunikation inom bland annat e-handeln vara anpassad så att även personer med funktionsnedsättning kan ta del av den. Det innebär att texter, bilder och videor ska anpassas så att till exempel synskadade, hörselskadade och personer med språksvårigheter ska kunna ta del av innehållet.
LÄS ÄVEN: Nytt EU-krav - då måste du göra om din e-handel
Det är med andra ord en omfattande förändring som ska implementeras. En förändring som mycket väl kan bli utmanade för företagen. Åtminstone om man ska döma utifrån hur det gått sedan liknande regler infördes i offentlig verksamhet.
"Ett dilemma"
År 2016 lanserade EU ett webbtillgänglighetsdirektiv för offentlig sektor. Den 1 januari 2019 blev direktivet svensk lag då “lagen om tillgänglighet till digital offentlig service” började gälla. Det innebär att bland annat kommuner och myndigheter redan måste tillgänglighetsanpassa innehållet på sina hemsidor.
Något som är lättare sagt än gjort. När landets kommunikatörer vänder sig till byråer för att beställa tillgänglighetsanpassade videor händer det nämligen inte sällan att materialet inte lever upp till förväntningarna. Det menar Mikael Hellman, som arbetar med visuell kommunikation för Malmö stad.
Problemet är bristande leverans och min bild är att det är ett utbrett problem. Det handlar inte bara om syntolkning och textning, utan även om ljus och bilder. Lagen omfattar även personer med kognitiva svårigheter och då kan man till exempel behöva undvika blinkande funktioner och liknande. Är det vi som offentlig sektor som ska kunna detta? Vi vänder ju oss till proffsen för att få hjälp, säger han till Ehandel.
Vad får ni för svar när ni tar upp det med dem?
De säger att de kan om man frågar, och de har ju säkert läst lagen. Men sen blir det svårare när arbetet väl ska genomföras och det ser jag som ett dilemma.
Enligt Mikael Hellman, som föreläst om tillgänglighetsanpassning för en rad myndigheter, kommuner och organisationer, kan video vara ett utmärkt format för att förklara saker och ting på ett begripligt sätt. Men med formatet kommer alltså även utmaningar.
Jämför med bilmekaniker
Det är den offentliga aktörens - och inte videoproduktionsbolagets - ansvar att se till att lagen följs. Men det är ändå orimligt att personal på till exempel myndigheter och i kommuner ska behöva kontrollera att allt blev rätt, tycker Mikael Hellman.
För mig personligen är det inte svårt eller konstigt, jag vet hur innehållet måste se ut för att följa lagen. Men när man vänder sig till en byrå ska man inte behöva ha den kunskapen. De ska ju veta vad som kan göras, säger han, och fortsätter:
Produktionsbolagen tycker ju då att det offentliga kan bli bättre som beställare men då brukar jag jämföra med om man går till en bilmekaniker. Det är ju de som är experter och då kan man inte kräva att kunden ska veta exakt vad som ska göras med bilen.
Mikael Hellman upplever det som att problemet är större i kontakten med PR- och reklambyråer, medan de företag som specialiserat sig på video brukar hålla en högre nivå.
Det finns såklart de som är duktiga. Sen kan det också hända att kunden får en rekommendation men undrar om det som föreslås verkligen är något som behöver följas.
Så det är klart att det finns en kunskapsbrist hos oss som beställer också. Men den stora knuten är ändå att byråerna brister i sin leverans, skulle jag säga. Det är de som ska vara experter och det blir väldigt tokigt när experterna inte kan vad som gäller.
"Har stora förhoppningar"
Utöver jobbet han gör på Malmö stad är Mikael Hellman administratör för en Facebook-grupp där runt 2000 medlemmar diskuterar bland annat just utmaningarna med tillgänglighetsanpassad kommunikation. Gruppen omfattar mest kommunikatörer men också ett antal produktionsbolag, vilket ska ha lett till en “bra dialog” parterna emellan.
Enligt Mikael Hellman har ungefär 20 procent av befolkningen i Sverige behov av någon form av tillgänglighetsanpassning, vilket gör frågan både aktuell och viktig att bemöta.
Hur tror du att det kommer att gå framöver? Blir det ännu svårare när fler efterfrågar tillgänglighetsanpassat material eller kan det tvärtom leda till ökad kunskap?
Jag har stora förhoppningar om att alla kommer att jobba på ett bättre sätt med det här framöver. Att man kommer att undra varför man inte alltid har gjort på det här sättet.
Det blir spännande att se utvecklingen i e-handeln, hur man ser till att alla kan vara en del av ett community och hur de kan känna sig involverade.
Det nya tillgänglighetsdirektivet, som innebär tillgänglighetsanpassning hos företag i en rad olika branscher, ska implementeras i alla EU-länder senast den 28 juni 2025.
LÄS ÄVEN: Handelsexperten om nya EU-kravet: "Olyckligt om detta dämpar utvecklingen"