Black Friday ökar för varje år, men alla erbjudanden är inte så bra som de verkar. Åtminstone om man ska döma av Pricerunners nya undersökning, som konstaterar att sju av tio butiker har höjt sina priser inför årets Black Friday. Prisjämförelsesajten meddelar också att vart fjärde Black Friday-erbjudande förra året egentligen inte var något riktigt erbjudande, eftersom den aktuella varan gick att köpa billigare både före och efter rean.
Den som handlar på nätet gör klokt i att jämföra priser och noga kontrollera prisutvecklingen på den produkt man tänkt fynda. Det går att följa prishistorik och vi uppmanar alla, som vill vara säkra på att göra ett äkta fynd, att säkerställa att de fått det billigaste priset, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers i en kommentar.
Enligt Pricerunner har den stora mängden falska erbjudanden fått till konsekvens att många svenskar inte längre litar på de erbjudanden som visas upp. 86 procent av de tillfrågade i Pricerunners undersökning säger sig vara misstänksamma mot erbjudanden under rea-festen. Företaget konstaterar också att många konsumenter med anledning av Covid-19 drar sig för att besöka butiker och att årets Black Friday därför ser ut att bli främst en digital tillställning.
Pricerunner har kartlagt 11 800 populära produkter sex månader före och sex månader efter Black Friday 2019 och kommit fram till att endast 23 procent hade sitt lägsta pris under Black Friday.
Black Friday-rean har många bra erbjudanden. Det finns ändå en del erbjudanden som ser lite för bra ut. Vår analys visar att 63 procent av erbjudandena kommer att sjunka ytterligare i pris efter Black Friday, säger Nicklas Storåkers.