Det verkar som att sexleksaksbutikerna har förmågan att slå rekord oavsett väder. Förra sommaren var det regnet som fick folk att stanna inne i sängen och i år är det tydligen hettan.
LÄS ÄVEN: Sexleksaker säljer som smör i solsken trots regnig sommar
Sexleksaker ökade med 60 procent
Det menar i alla fall den nätbaserade sexshopen Sinful, som har sett försäljningen av sina erotiska leksaker öka med över 60 procent de senaste dagarna, jämfört med samma period under förra sommaren.
- Mycket tyder på att när temperaturen stiger över 30 grader, så är värmen helt enkelt för mycket och vi skulle hellre gå in där det är skugga och ett lite svalare klimat. Och om ett svalt sovrum är den självklara platsen för att söka skydd från solen, då kan man lika gärna utnyttja tiden optimalt och njuta av varandra lite, säger Mathilde Mackowski, en av grundarna av Sinful i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Internationell succé för vuxenbutik - kan få exportpris
Tusentals beställer klitorisstimulatorer
En annan trend tycks vara att sexprodukter som används för att tillfredsställa kvinnor, så kallade klitorisstimulatorer, har ökat rejält på sistone. Bland annat så ska sökord på märken som “Satisfyer” och “Womanizer” ha ökat i hela Norden och under de senaste 30 dagarna ska närmare 30 000 skandinaver ha sökt på “Satisfyer” i någon av Sinfuls nordiska e-handelsbutiker.
- Satisfyer och Womanizer är sommarens hetaste trend, och vi har varit väldigt upptagna med att packa och skicka klitorisstimulatorer till tusentals kunder under sommaren, säger Mathilde Mackowski.
Samtidigt befinner sig Mathilde Mackowski själv just nu på sexmässa i USA, och har därifrån kunnat konstatera att ovan nämnda typ av produkter är populära även på andra sidan Atlanten.
- De är här för att stanna och de fortsätter att revolutionera kvinnlig njutning, säger hon och tillägger att vi tycks stå inför "en riktigt spännande och sexig höst".
"Det är helt galet"
Enligt Sinful är det alltså tydligt att vädret även denna sommar får skandinaverna att spendera mycket tid i sängkammaren. Om skandinaverna får välja tycks de dock föredra hettan framför regnet - det är nämligen ännu högre tryck i e-handeln i år än det var förra året.
- Det är helt galet. Det har gått från en extrem till en annan, konstaterar Mathilde Mackowski.