Den världskända graffiti-konstnären Banksy har startat en fysisk butik med namnet Gross Domestic Product. Butiken dök upp - öppnade är nämligen fel ord - under gårdagen i Croydon, söder om London.
Jag öppnar en butik idag (även om dörrarna inte kommer att öppnas), skriver Banksy på Instagram.
Det intressanta med butiken är alltså att den aldrig kommer att slå upp portarna. Den fysiska butiken ska nämligen ha tvingats fram av en varumärkesdispyt.
Denna butik har startats som ett resultat av rättsliga åtgärder. Ett gratulationskortsföretag försöker få laglig kontroll över namnet Banksy från konstnären, som har fått råd om att det bästa sättet att förhindra detta är att sälja sitt eget sortiment av märkesvaror.
Banksys nya varumärke är alltså Gross Domestic Product (GDP) vars slogan är “Where art irritates life”.
GDP är heminredningsvarumärket från Banksy och detta är vårt första och enda butik. Showroomet är endast till för visningsändamål och dörrarna kommer inte att öppnas. All försäljning sker online när webbplatsen öppnar inom kort, går det att läsa i samband med “öppningen”.
Priserna ska ligga på 10 pund och uppåt men tillgången kommer att vara begränsad, meddelar Banksy. Showroomet, som man alltså endast kan titta in i, kommer endast att vara uppe i ett par veckor.
Frågan är om det någonsin kommer att säljas några produkter, online eller offline. I enlighet med lagen måste det dock kanske ske viss försäljning av det nya varumärket, i linje med syftet för “butiken”. Den kommande nätbutiken lär i alla fall hamna på domänen GrossDomesticProduct.com.