De svenska nätmatbutikerna kämpar med alla order just nu. Från att ha erbjudit leverans nästa dag ska man nu vara glad om man får sin order om en vecka. Samma sak händer i Norge där Kolonial.no fått öppna en helt ny nätbutik, med färdiga matkassar, för att ha en chans att ens hinna med i efterfrågan på nätmat.
LÄS ÄVEN: Matjätten startar ny nätbutik för att hantera trycket
När vi kikar in på danska Nemlig.com så möts vi även av ett kösystem som berättar för oss att de just nu har “extraordinärt många besökare”. 139 stycken står tydligen i kö före oss innan vi väljer att lämna sajten.
Brittiska Ocado är enligt egen utsago världens största renodlade nätmatbutik, och hur går det då för dem undrar du kanske? Försäljningsmässigt väldigt bra men i veckan fick man helt enkelt stänga ner båda hemsidan och företagets app. Kunderna möts nu av beskedet “Access temporarily suspended”.
Leveranser till över 170 000 hushåll
Trycket blev helt enkelt för stort och Ocado meddelar nu att man de närmaste dagarna ska köra ut order till över hundratusen hushåll i Storbritannien.
Vi är fullbokade och har nått maxkapacitet. Vi kommer att levererar till över 170 000 hushåll under de kommande fyra dagarna, skriver Melanie Smith, vd på Ocado, på företagets sajt.
Ransonering ska införas
Nätbutiken och appen planeras dock att startas upp igen på lördag, om allt går som planerat. Det är dock inte utan stora förändringar. Ransonering kommer att införas och man kommer alltså att blockera de som försöker hamstra varor.
Vi hanterar en helt förbluffande trafik till vår webbplats just nu och större efterfrågan på produkter och leveranser än vi kan möta. Vår första prioritering måste vara att hålla vår service igång och att spela vår roll när det kommer till att förse landet med mat, säger Melanie Smith och avslutar med:
Tack för ditt tålamod och förståelse vid denna, utan motstycke, utmanande tid.