Den första Pebble-klockan slog alla rekord på Kickstarter och stannade till slut på 10 miljoner dollar. Det var nästan 69 000 människor som öppnade plånboken för att möjliggöra den digitala klickan med en display av e-papper som alltid visar tiden.
Sedan dess har Kickstarter öppnat upp för svenska projekt på sin crowdfunding-plattform. Pebble har även fått se sig slagen av en smart kylväska som drog in hela 13 miljoner dollar. Folk gillar uppenbarligen smarta prylar som gör mer än en sak. Att bara visa tiden eller bara kyla något är inte tillräckligt.
Pebble som till viss del satte Kickstarter på kartan var förmodligen inte nöjda över att toppas av en orange kylbox som mixar drinkar. I förra veckan satte de sin plan i verket.
Behöver inte Kickstarter
I tisdags i förra veckan lanserade Pebble ett nytt Kickstarter-projekt, Pebble Time. Företaget är idag stort och har förmodligen inget egentligt behov av att använda Kickstarter men gratis marknadsföring på alla techsajter och gissningsvis fina marginaler på försäljningen lockade nog.
Pebble Time är en utveckling av den första Pebble och den största skillnaden kan vara att man nu använder en färgskärm, som dock fortfarande alltid visar tiden.
En miljon under en timme
Med lojala "backers" på Kickstarter drog man in 1 miljon dollar inom en timme. Någon timme senare stod räknare på 4 miljoner och det fortsatte i och med att nyheterna om klockan multiplicerades världen över.
Hela maskineriet saktade förstås in under veckans gång men Pebble hade inte planerat att bli nummer två på Kickstarter, en plats de redan höll med den första Pebble-klockan. Nej Pebble hade ett kort i rockärmen.
I går, en vecka efter deras nya Kickstarter öppnat, lanserar man nämligen samma klocka fast i metall. Den har även längre batteritid och sägs helt enkelt vara bättre. De som redan köpt Pebble Time i plast, ja vi säger köpt för det är ingen risk involverad i detta projekt, kan även uppgradera till den nya Pebble Time Steel, i samma Kickstarter-projekt.
Över 15 miljoner dollar
Har man redan backat den första klockan i plast, för 159-179 dollar, är det nästan som att Pebble delat upp köpbeslutet i två delar. Att lägga till lite på priset känns förmodligen inte lika tungt som att slänga ut 250 dollar vilket den nya metallklockan faktiskt kostar.
Några timmar efter Time Steel lagts upp står man nu som nummer ett med, i skrivande stund, över 15 miljoner dollar i "stöd". Pebble har förmodligen fina marginaler på denna försäljning och kryddar kassan inför den större lanseringen världen över senare i år. För även om marknadsföringen kring denna kampanj inte går att köpa i pengar, så är det ganska uppenbart att Pebble inte behöver vara på Kickstarter. Men det är förstås en win-win för marknadsplatsen och Pebble som får enormt mycket gratis publicitet, som vi nu bidrar till.
Vill du stödja deras genialiska plan hittar du Pebble Time här på Kickstarter. Det är även 23 dagar kvar av kampanjen så vem vet vad den slutliga siffran kommer stanna på.