Posten Norge har siktet inställt på att ta fram en robot, som enligt företaget ska vara världens första i sitt slag. Det handlar om en självkörande brev- och paketrobot, som i vissa områden ska kunna ersätta traditionella brevlådor.
Återvänder för lastning på natten
Tanken är att mottagaren ska få information om att roboten är på väg med ett brev eller ett paket, varpå hon eller han kan välja mellan två alternativ. Antingen kan man gå ut på gatan och hämta upp försändelsen direkt eller så kan man bestämma en annan tid då det passar att paketroboten kommer med brevet. På kvällen återvänder roboten till en lastningszon för att lastas med brev och paket till nästföljande dag.
- Vi tror mycket på en självkörande framtid och att det finns lönsamma användningsområden på både kort och lång sikt för en logistikaktör som oss, säger Tone Wille, koncernchef för Posten Norge, i ett pressmeddelande.
Den norska logistikleverantören säger sig till stor del vara beroende av teknikutvecklingen hos de producenter som tillverkar företagets fordon. Men det finns också möjlighet för Posten att utveckla saker på egen hand, något den här roboten ska vara ett exempel på.
Den ska utvecklas ihop med Buddy Mobility, som är en norsk samling bolag som tar fram nya lösningar inom autonom teknologi.
Kan spridas internationellt
De båda parterna har inlett ett samarbetsavtal och tagit fram en prototyp av roboten. När den kan börja rulla på de norska vägarna är oklart, men Buddy Mobilitys utvecklingschef Per Ivar Selvaag är optimistisk.
- Vi tror att det finns stor potential i autonom teknik, och tycker att det är spännande att en så stor aktör som Posten visar framfötterna och bidrar till utvecklingen och tillämpningen av sådana lösningar. Potentiellt kan detta bana väg för ett internationellt engagemang, eftersom brev- och paketleveranser har många likheter runt om i världen, säger han i en kommentar.
Posten räknar med att en robot ska kunna serva upp till hundra hushåll med leveranser av paket och brev. Eftersom de bara ska köra i en hastighet på sex kilometer i timmen beräknas de inte direkt utgöra någon fara för omgivningen.
- Det ökar också sannolikheten för att vi snabbare ska kunna ta roboten i bruk, säger Tone Wille.