Sponsrat Innehåll

Varför slutar många e-handlares tekniska investeringar i missnöje?

Beyond retail
Tekniken har gått från att vara ett system för att sälja online till att bli en central del av hela affären. E-handlare måste börja se tekniken som en del i det ekosystem som krävs för att överleva i ett digitalt landskap.

Det är mer komplicerat att sälja online idag. Behovet av tekniska lösningar har blivit större och lösningarna i sig blir alltmer komplexa. Kunden förväntar sig en sömlös upplevelse och har i dagens digitala värld inte överseende med dem som inte erbjuder den standard som kunden vant sig vid. Ändå är fortfarande en majoritet av de lösningar som används oskalbara och undermåliga - och vi ser två huvudsakliga skäl till detta.

Det första är att alltför många organisationer ännu inte insett teknikens betydelse för affären. För att leverera en kundupplevelse i framkant, och för att möta den digitala kundens krav, behöver den klassiska strukturen på en e-handelsorganisation förnyas. Den typiska formationen med IT, marknad och försäljning som tre oberoende enheter är sen länge utdaterad och de kommersiella, kreativa samt tekniska funktionerna måste koexistera.

I en värld där kunden nu sätter agendan har man som organisation inte råd att arbeta i separerade team som är frånkopplade från kundupplevelsen. Tekniken måste få ta sin plats i både den kommersiella strategin och organisationen för att säkra upplevelsen i alla kanaler.

Det andra stora skälet är bristen på teknisk kompetens, och därmed också bristen på kompetent teknisk kravställning. I många fall kravställer man tekniska lösningar utefter ett akut problem som uppstått och man förbiser nyttan som den nya lösningen ska ge kunden.

Dessutom letar man ofta efter det perfekta systemet och väljer en leverantör som lovar guld och gröna skogar med sina tekniska buzzwords. Men som med all typ av mjukvara är dock verkligheten en annan och “det perfekta systemet” existerar inte.

Hur ska man då minska risken för missnöje? För att lyckas med sina tekniska investeringar är det viktigt att man alltid utgår från kundvärdet, affärsnyttan och skalbarheten samt att man inför ett tekniskt förändringsarbete gör en grundlig analys av sin egen e-handelsaffär.

Fyra bra grundpelare att stå på i sin kravställning är:

  • Kundbehov- bygg kravställningen på kundens behov istället för specifika interna krav
  • Organisation- säkerställ att den tekniska mognadsgraden i organisationen är hög nog för att ta större tekniska beslut
  • Resurs- försäkra er om att ni har en dedikerad resurs för att driva projektet framåt
  • Skalbarhet- kravställ inte bara för nuet utan för en lösning som klarar önskad tillväxt

Vill du få tillgång till hela listan med tips på hur man kravställer och upphandlar teknik på bästa sätt? Ladda ned vårt white paper där vi sammanställt tips, vägledning och de gyllene 13 stegen för en bättre förstudie.