Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Värdet av att kombinera digital och fysisk handel

Vi shoppar gärna på nätet, men långt ifrån lika mycket som i butik. Att kombinera e-handel med butik ger stora möjligheter att skapa nya kundupplevelser, bygga lojalitet och öka försäljningen. 

Att en kombination av fysisk butik och e-handel ger resultat i form av nöjdare kunder och ökad försäljning har vi sett länge. Enligt en studie gjord av ICSC så leder även öppnandet av en fysisk butik  till en 37% ökning av trafiken till e-handeln, räknat i snitt under följande kvartal. Studien visade också att ytterligare köp görs online efter köpet i butik. Det handlar sällan om antingen eller. Konsumenter vill handla var och när de vill, det ska vara smidigt och flexibelt. 

Integrationen av olika kanaler och spinn-off-effekterna kommer bara att öka. Det är något som har blivit ännu tydligare efter pandemin, säger Arne Andersson, senior e-handelsrådgivare på Svensk  Handel. 

Fortfarande är det dock så att den absolut största andelen köp sker i fysisk butik. Enligt Postnords e barometern 2022 står den fysiska handeln för 84 procent och e-handeln endast för 16 procent.  

Så även om känslan kanske är att en väldigt stor del av inköpen sker på nätet stämmer det inte. Vi kan konstatera att det envisa ryktet om butiksdöden är betydligt överdrivet. Den fysiska butiken  spelar fortfarande en otroligt viktig roll. 

Däremot startar uppåt 70 procent av kundresorna digitalt. Vi googlar, jämför och kollar hemsidor innan vi köper. Men det är i fysisk butik som många avslut sker. Den fysiska butiken kan erbjuda mer än bara möjligheten att shoppa. 

En av de största styrkorna är det personliga bemötandet. Att få bra service, expertråd eller en personal shopper. Kanske finns det ett café eller en restaurang. Det blir mer av en upplevelse och en destination som kunderna gärna besöker. 

Arne Andersson tar exemplet med mode och e-handlaren Nelly som öppnat sin första fysiska butik på Drottninggatan mitt i Stockholms city. Här finns nu drygt 850 kvadratmeter fördelat på tre  våningsplan. Förutom att handla kan man bland annat få stylingtips, hjälp av modeproffs och delta i events.  

Det är en jättesatsning som handlar om att bygga varumärke och fördjupa relationen med kunderna. Och läget kunde inte vara bättre, enorma mängder människor passerar förbi här varje dag. Jag är övertygad om att det kommer att bli en otrolig boost även för Nellys e-handel.  

För dem som vill testa innan de satsar på permanent etablering finns det olika popup-lokaler såsom Vasakronans koncept Open spot. Det har bland annat We got them, som primärt sålt via instagram tidigare och e-handlaren Akind testat. Open-spot butikerna har inte bara gjort att We got them fått möjlighet att träffa sina kunder personligen, utan också nå helt nya kunder. 

 Det har självklart varit väldigt kul att äntligen träffa de som följt oss på Instagram sedan start. Men lika kul har det varit att fler äldre, som ofta är främmande inför både sneakershypen och att handla via sociala medier, har hittat hit, säger William Roosmark, sneakersentusiast och medgrundare till We got them.  

Ta steget ut i verkligen med popup-konceptet Open spot, flexibelt och enkelt utan krångliga avtal eller villkor. Kontakta oss på Vasakronan så hjälper vi dig hitta rätt butikslösning för ditt varumärke  eller läs mer om Open Spot här.