ANNONS

Kunder vittnar: Värdefulla plagg försvinner från Sellpy - "gav upp"

"Finns ingen trovärdig förklaring".

Secondhand-marknaden har vuxit kraftigt de senaste åren, delvis drivet av sociala medier där shoppingturer till vintagebutiker och fynd från secondhand-plattformar delas flitigt. En aktör som tagit vara på den växande trenden är svenska Sellpy, som fortsatt växa på den svenska marknaden men nu också expanderar internationellt.

Men hur fungerar egentligen processen bakom kulisserna? Låt oss ta en närmare titt på hur varuflödet ser ut hos Sellpy.

Så fungerar försäljningen på Sellpy

Sellpy erbjuder en tjänst där privatpersoner kan sälja sina begagnade kläder, skor och prylar. Användaren köper en försäljningspåse från Sellpy, fyller den med varor och skickar in den. Företaget sköter sedan hela försäljningsprocessen – från fotografering och prissättning till publicering av annonser.

Säljaren får 40 procent av försäljningsvärdet per vara, men vid försäljning av varor över 500 kronor erhålls 70 procent av beloppet som överstiger denna gräns.

Sellpy tar även ut en annonskostnad på 12 kronor per vara. De varor som läggs ut till försäljning säljs i minst 8 veckor innan de skänks till välgörenhet. Om en säljare vill kan man förlänga annonsperioden, till en kostnad.

Varor som inte sålts inom åtta veckor kan doneras till välgörenhet, om inte säljaren väljer att förlänga annonsperioden mot en avgift. Efter tre veckor börjar priset sänkas automatiskt för att öka försäljningschansen, men säljaren har möjlighet att själv justera priset de första två veckorna samt köpa till dagar utan prissänkningar.

En osåld vara kan när som helst begäras i retur, men om den doneras eller återvinns kan säljaren ändå bli skyldig att betala annonskostnaden.

Kunder larmar om försvunna plagg

Trots det tydliga upplägget har Sellpy nu fått kritik från kunder som menar att oanvända och högkvalitativa plagg försvinner spårlöst.

ANNONS

Expressen rapporterar att de varit i kontakt med åtta säljare som vittnar om att dyrbara kläder sorterats bort av företaget utan möjlighet till retur.

Bland annat berättar en kund att en oanvänd Fjällräven-jacka, med ett nypris på 8 000 kronor, klassades som oäkta och sorterades bort. Andra kunder har fått besked om att deras jeans, inskickade i gott skick, bedömts som defekta och därmed avlägsnats från försäljning. En annan säljare skickade in fem balklänningar, som alla sorterades bort utan någon vidare förklaring.

Jag misstänker starkt att personalen tar bra kläder och behåller dem, säger en av kunderna.

Efter att ha mejlat med deras kundtjänst ett tag gav jag upp och insåg att jag aldrig kommer få tillbaka mina jeans. Det var lönlöst.

En annan av de drabbade kunderna säger:

Jag tror som många andra att de som sorterar behåller kläderna själva. Det finns ingen trovärdig förklaring till varför jeansen inte kom ut till försäljning.

Man skulle kunna anta att kundernas uppfattning om vad som är säljbart skiljer sig från företagets, vilket skulle kunna leda till en situation där det blir "ord mot ord". Det som dock är gemensamt för samtliga av dessa varor är att de har försvunnit omedelbart, vilket har gjort det omöjligt för kunderna att utnyttja sin rätt att begära dem i retur.

Sellpy: "Beklagligt"

När Expressen kontaktar Sellpy svarar företagets PR-chef Andrea Maricic i ett mejl:

Den bild som förmedlas är mycket beklaglig. Tyvärr sker det ibland misstag i hanteringen, något vi är ödmjuka inför, och vi arbetar därför löpande med att stärka och förbättra våra rutiner. Är man inte nöjd uppmanar vi kunden att höra av sig till oss igen för fortsatt dialog.

Sellpy har ännu inte lämnat några konkreta besked om hur företaget hanterar misstankarna om oegentligheter. Ehandel söker Sellpy för svar.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.