ANNONS

Varannan okej med att köpa kopior - jackpott för kriminella

"Unga vuxna har en mer tillåtande attityd".

ANNONS

Enligt siffror från Patent- och registreringsverket, PRV, förlorar svenska företag varje år 17,4 miljarder kronor på grund av piratkopiering. Samtidigt utgör förfalskningar ett hot mot hälsan, säkerheten och miljön. Det är också en stadig inkomstkälla för kriminella organisationer.

Men trots att konsumenterna blir allt mer medvetna om riskerna med, och konsekvenserna av att köpa förfalskningar, så är det fortsatt många som anser det okej att handla piratkopior. Det visar en ny omfattande rapport från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO.

En av tre européer anser nämligen att det är acceptabelt att köpa förfalskade varor när priset för originalet är för högt. Och frågar man endast de yngre konsumenterna, i åldern 15–24  år, stiger den siffran till hela 50 procent.

Det är uppenbart att unga vuxna har en mer tillåtande attityd när det kommer till att köpa förfalskade varor. Resultaten är sannolikt ett uttryck för skillnaderna i inkomst mellan yngre och äldre åldersgrupper. Och rimligtvis förstärks denna effekt av den lågkonjunktur vi befinner oss i, säger Per Holgersson, senior rådgivare på Patent- och registreringsverket i en kommentar.

Påverkas av influencers

I studien svarar 13  procent av de tillfrågade att de avsiktligt har köpt förfalskningar under de senaste 12  månaderna. Denna siffra uppgår till 26 procent för personer i åldern 15–24  år, vilket är dubbelt så högt som EU-genomsnittet.

Siffra sjunker dock till 6 procent i åldersgruppen 55–64  år, och hamnar under 5 procent bland dem som är 65  år eller äldre.

Förutom att unga generellt har det sämre ställt ekonomiskt och därför köper kopior så påverkas de sannolikt i högre utsträckning än äldre av influencers på sociala medier. När flödet fylls av dyra kläder, väskor och klockor blir det lätt att ryckas med och köpa en billigare kopia, säger Per Holgersson.

Kopior blir allt bättre

Samtidigt blir det allt svårare att skilja äkta varor från falska. Undersökningen visar att kopiorna håller en allt högre kvalitet, och att det finns en tydlig osäkerhet om den vara man har köpt är äkta eller inte.

Nästan fyra av tio har ställt sig frågan om de har råkat köpa förfalskningar. När det gäller den yngre generationen, 15–24 år, är den siffran 52  procent.

Att det är så många som är osäkra på om de köpt en piratkopia eller inte speglar tydligt en utveckling som vi har sett under en längre tid där kopiorna blir allt bättre. När det gäller kläder är de ibland tillverkade i samma fabrik som originalen och det kan vara nästintill omöjligt att skilja kopia från äkta vara, säger Per Holgersson.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap