ANNONS

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV

E-handlare får hård kritik i Konsumentverkets nya granskning. Mer än hälften av nätbutikerna bryter mot något av lagens informationskrav och nästan lika många har felaktig, eller ingen information om ångerrätten.

ANNONS

Konsumentverkets granskning av 413 svenska e-handlare visar på stora brister hos företagen. Mer än hälften bryter mot något av lagens informationskrav och nästan hälften av företagen, 187 stycken, har felaktig eller ingen information om ångerrätten.

Enligt Konsumentverket skriver vissa e-handlare att den är kortare än 14 dagar eller ställer felaktiga krav på att varorna ska skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning. Andra nätbutiker ska helt och hållet sakna information om ångerrätten.

– Resultatet är uselt. Det här är grundläggande lagstiftning som företagen ska klara av att följa. Många konsumenter befinner sig i ett informationsunderläge mot företagen. Därför måste de kunna lita på att de får korrekt information om sina rättigheter, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Kommer kontakta berörda e-handlare

Företag som säljer varor över nätet är skyldiga att informera sina kunder om ett antal saker. Bland annat handlar det om pris, leveranskostnader, betalningssätt och konsumentens lagstadgade ångerrätt.

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har konsumenter 14 dagars ångerrätt när de handlar på nätet. Något de tydligt ska informeras om när de handlar på e-handelsföretagens webbplatser. Enligt en tidigare undersökning från Trygg E-handel är det få som faktiskt känner till sina rättigheter vid köp på nätet.

– Informationsbristerna kan göra att konsumenter behåller dyra varor de inte vill ha för att de tror att de inte kan ångra köpet. Konsumenter kan också drabbas ekonomiskt av att företagen tar betalt för fraktkostnader företagen själva ska stå för, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Konsumentverket planerar nu att kontakta samtliga företag med brister och förväntar sig att alla företag rättar sig och ger korrekt information.

Källa: Press
Relaterade nyheter:
Datorkörkort nästa för Konsumentverkets jurister?

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se