Igår berättade vi om hur CDON Group och flera andra svenska e-handlare gör sig redo för Black Friday. En shoppingdag som kommit att bli startskottet för julhandeln i USA, men även på många andra håll.
Ett land som var snabba med att ta till sig dagen är Norge och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker. Under förra året var det flera av dem som såg en tiofaldig ökning jämfört med en vanlig dag.
– Black Friday är en stor dag för oss och flera nätbutiker som har fokuserat på Black Friday har skaffat sig mycket värdefull erfarenhet, säger Gerhard Anthun från branschorganisationen, Distansehandel Norge.
Komplett kampanj
Komplett, som vill bli Nordens svar på Amazon, har kört Black Friday i fem år och e-handelsjätten har goda minne från dagen.
– Även om julhandeln startat så smått redan innan den 28 november, är Black Friday dagen då julhandeln verkligen kommer igång. Vi kommer att ha massor av aktiviteter och bra erbjudanden precis som tidigare år, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef för Komplett.no.
Och man är inte ensamma. Sportsmann.no rustar just nu också inför vad som komma skall.
– Vi hade en mycket framgångsrik kampanj förra året med tidningsannonser, Facebookkampanjer och mailutskick till befintliga kunder. Vi planerar samma sak i år med rabatter på upp till 70 procent på kläder och träningskläder, säger Stian Bjørnebekk på Sportmann.no.
Källa: Press