Google har tillsammans med ett analysföretag tittat på amerikanernas handelsmönster inför julen. Undersökningen, som genomfördes under oktober, visar på att många letar efter julklappar och att varannan redan börjat shoppa. Över 75 procent av de tillfrågade hade dock långt kvar till köpbesluten.
Något man kan få ut av rapporten är att konsumenter använder flera kanaler för att hitta sina julklappar. Ofta används butiker, ehandelssidor och webben i stort för att lära sig mer om vad man ska inhandla.
En majoritet av konsumenterna medgav att de gör efterforskningar på nätet men att de sedan handlar i butik. Detta är förmodligen inte det vi ehandlare hade hoppats på. Samtidigt berättar en tredjedel att de planerar att göra det något omvända. Efterforska på nätet, kolla i butik, och sedan handla produkten på nätet.
Vad vi får ut av denna undersökning är att konsumenter fortfarande känner sig osäkra inför att handla på nätet. Vi vet dock att tryggheten på nätet ökar och ehandeln likaså. Något vi läser ur rapporten är även att folk vill se produkterna i verkligheten innan de trycker på "Köp". Detta är ett större problem för oss ehandlare och något som kanske är grunden till att vissa nya aktörer har gratis frakt, returfrakt och fria byten av storlekar.
Källa