Köpta varor som aldrig levereras, produkter som är trasiga och inte fungerar som de ska, eller falska nätbutiker som lurar konsumenten med falska produkter eller tjänster. Det är några exempel på bedrägerier som kan drabba den som e-handlar.
Och även om nätbedrägerierna minskar, så är det fortfarande många som drabbas. Det visar en ny undersökning som YouGov genomfört på uppdrag av Klarna. Bland de svenskar som handlar varor och tjänster online har drygt en av fyra, eller 27 procent, upplevt någon form av nätbedrägeri det senaste året.
När vi ställde samma fråga förra året uppgav 35 procent att de drabbats av nätbedrägeri jämfört med 27 procent nu. Så även om det tyvärr förekommer så går utvecklingen åt rätt håll, säger Jakob Johannesson, Klarnas bedrägerichef.
En plattform sticker ut
Det är särskilt de två yngre åldersgrupperna i undersökningen, 18-29 samt 30-39 år, som blivit utsatta för bedrägerier när de näthandlat det senaste året, 42 respektive 40 procent. Som jämförelse har endast 21 procent i gruppen 50-59 år samt 17 procent bland de som är 60 år eller äldre drabbats.
Man ser även skillnader på de olika sociala medier-plattformarna. Bland Tiktok-användarna uppger nästan varannan att de blivit drabbade under det senaste året. Att jämföra med Facebook och Instagram-användare, där bara en av fyra rapporterar att de drabbats.
En möjlig förklaring är att unga vuxna, som generellt är mer aktiva online och näthandlar oftare, exponeras mer för potentiella bedrägerier. Det här visar också att ingen är immun mot att drabbas, oavsett hur van internetanvändare man är. Därför är det viktigt att vi alla lär oss att shoppa säkert och undvika bedragare, säger Jakob Johannesson.