Prisnivån i fysiska butiker upplevs också som ett problem. Nästan en fjärdedel (23 procent) av de tillfrågade uppger att de känner sig "ganska eller mycket fattiga" när de handlar i traditionella butiker på grund av priserna.
Avstånden till vissa typer av butiker är särskilt långa. När det gäller klädbutiker har 34 procent av svenskarna mer än fem kilometer till närmaste alternativ, vilket försvårar inköp utan tillgång till bil eller kollektivtrafik.
Temu lanserades på de nordiska marknaderna under 2023 och har sedan dess haft en snabb tillväxt. Enligt undersökningen är de låga priserna den främsta anledningen (42 procent) till att kunder väljer plattformen. Vidare anser 36 procent av de svarande att Temus närvaro på marknaden skapar bättre konkurrens och bidrar till att pressa priserna generellt.
Resultaten pekar på att över en femtedel av svenskarna (22 procent) redan har handlat från Temu, vilket sägs göra plattformen till en betydande aktör på den svenska e-handelsmarknaden.