År 2013 startade fyra vänner ett modevarumärke för män - Ciszere, som betyder sax och är stavningen på engelska "scissor" från 1500-talet. Idag drivs företaget av tre av de ursprungliga grundarna, Per Frick, Johan Forsberg och Andreas Nyberg från Borås. Och nu har de för första gången vänt till vinst.
LÄS ÄVEN: De ska förnya traditionell bransch: ”Ska attackera europeiska länder”
Bolaget har under året slagit det primära målet att nå break-even. Detta har uppnåtts genom ett aktivt arbete med att utöka produktionssortimentet, ökat närvaron på sociala medier samt en tydlig fokusering kring den egna e-handeln, skriver företaget i sin årsrapport.
Mer exakt har Ciszeres rörelseresultat gått från cirka minus 480 000 kronor under 2019, till plus 235 000 kronor i fjol. Samtidigt har omsättningen ökat med 43 procent och landat på 5 miljoner kronor.
Företaget driver en egen e-handelsverksamhet och finns hos ett flertal återförsäljare runt om i landet. Bland annat hos Stenströms, Boozt, NLY Man, Thernlunds och Johnells.
En satsning online mot de nordiska länderna har påbörjats med positiv respons, framförallt i Danmark.
Men trots fina siffror i rapporten skriver företaget att man har känt av pandemin och känt av osäkerheten under inledningen av året.
Produktionsleden har påverkats med förhöjda kostnader, förseningar samt avbrutna order som följd. Återförsäljarledet har genomgående påverkats negativt och stor osäkerhet har infunnit sig. Det har även varit stor osäkerhet kring den egna e-handeln, och vår egen personal har varit permitterad under våren.
Bolaget har även behövt flytta till nya lokaler i och med expansionen, något man också gjort under perioden.
Under året har vi flyttat till nya större lokaler för att kunna fortsätta vår tillväxtresa. Numera huserar lager och kontor under samma tak vilket möjliggör en effektivisering i e-handeln.