Med tidigare erfarenhet av internationella inköp och produktstrategier har alltid produkten varit i fokus, rätt produkt (förhoppningsvis) i rätt tid har tidigare varit ledorden som man varit tvungen att följa i brist på information.
Dammigt område blir otroligt spännande
Istället har nu inköp i kombination med dataanalys inom e-handel förutsättningar som B2C-handel i de flesta andra traditionella kanaler inte har. Den enkla tillgången på nästintill perfekt data både om kunderna (betalaren) och deras köpbeteende, men också en mycket transparent marknad gör att extern data är relativt lätt att få tag på. Detta gör ett annars väldigt dammigt arbetsområde otroligt spännande och även lönsamt då i stort sätt all databearbetning inom e-handel har som syfte i att öka konverteringsgraden på olika sätt.
Många e-handlare arbetar redan med analys av olika typer av data ur ett trafikgenereringsperspektiv för att optimera strukturen på sidan eller köpa rätt ord, det vanligaste verktyget i lådan är Google Analytics som ofta används för att sökoptimera sidan och arbeta med volym och relevans för olika nyckelord.
Se det ur ett inköpsperspektiv
Det som många gånger glöms bort eller fokuseras på för lite i mängden av data man nu kan få ut, är den traditionella analysen ur ett inköps- och försäljningsperspektiv. Man missar den grundläggande analysen av sortimentet då man allt som oftast istället tittar på vad man har och hur man gör söket bättre på den befintliga portföljen. Vänder man därför istället på myntet och ser samma analys (volym/relevans) ur ett inköpsperspektiv och tittar på vad som efterfrågas (söks) av flest personer, får man facit på vad som bör presenteras i produktportföljen på sidan.
”Istället för att fokusera på rätt sökord för dina produkter, sätt fokus på rätt produkt för dina sökord”
Med begränsade resurser är man tvungen att jämför olika alternativ för att prioritera varumärken eller produkter som man tillför sidan, denna analys blir ett sätt att vaska fram ”rätt” sortiment ur ett trafikperspektiv.
Fundera lite på innebörden, genom att man bygger upp nya kraftfulla sortiment med stor sökvolym istället för att försöka sökoptimera ett sortiment som redan är sämre från början påverkar man konverteringen på alla plan. Effekten motsvarar att du lägger en motorväg genom den vanliga konverteringstratten när du skapar ett attraktivare sortiment inom kategorin med produkter som kunder faktiskt söker efter och är intresserade av.
Läs mer av Martin: "Marknadsplatsen" nästa stora skifte i e-handeln