ANNONS

Så väljer du rätt e-handelsplattform för din e-handel

När du väl har bestämt dig för att börja sälja på nätet är en av de viktigaste bitarna e-handelsplattformen. Alltså det som gör att du överhuvudtaget kan ha en webbshop med produkter och varukorg.

Men innan du kastar dig över en plattform så är det bra att först fundera över vilka behov och krav du faktiskt har. Och hur mycket tid du själv är beredd att lägga på att få plattformen att fungera. Här går vi igenom vad som är viktigt att tänka på och vilka frågor du kan ställa.

ANNONS

Det finns numer en uppsjö olika plattformar att välja mellan, både svenska och utländska, för olika slags storlekar. Här hittar du en lista med de plattformar som finns att välja mellan.

Vill du få inspiration kan du även se listan över de största e-handelsplattformarna i Sverige 2024.

Men nu kastar vi oss in i vad du ska tänka på innan du väljer.

  1. Ambitionsnivå
  2. Affärsbehov och mål
  3. Skalbarhet och flexibilitet
  4. Användarvänlighet och administration
  5. Design och kundupplevelse
  6. Betalningslösningar och kassaflöde
  7. SEO och marknadsföringsverktyg
  8. Support, driftsäkerhet och community
  9. Pris och affärsmodell

1. Ambitionsnivå

Om du för första gången ska börja med e-handel så är det viktigaste kanske inte att du kan skräddarsy utseende eller vilken information som finns på produktsidor. Om det viktigaste är att komma igång och börja testa, som att sälja ett litet antal produkter, så finns det plattformar där du i princip bara behöver betala en månadskostnad och sedan får tillgång till de viktigaste funktionerna.

När du väl har kommit igång så blir det sedan enklare att svara på frågorna nedan när du känner att du vill börja satsa mer seriöst på din e-handel.

2. Affärsbehov och mål

Det kanske enskilt viktigaste när man väljer en plattform för sin e-handel är att ha tydligt mål med verksamheten.

  • Ska du sälja B2B, B2C eller båda?
  • Hur många produkter ska du ha i sortimentet?
  • Vilka marknader och länder vill du sälja till?
  • Behöver du stöd för flera språk och valutor?

Det finns vissa plattformar som är mer anpassade mot vissa slags produkter eller för företag i vissa slags storlekar. Men i början kan det vara svårt att veta vilka behov man faktiskt kommer ha när man slår upp portarna till sin nya webbshop.

Ett bra sätt kan vara att välja lösningar som har förhållandevis låg kostnad, kort startsträcka och de viktigaste grundfunktionerna. Du kanske inte kan anpassa exempelvis utseendet på din shop lika mycket, men det går ofta att komplettera med längre fram genom att betala mer för en tjänst. Eller förstås helt byta.

Om det finns saker som du inte behärskar eller helst inte vill hålla på med är det bra att tänka på det när du väljer plattform, så att du väljer en lösning som kan ta hand om delar eller allt som du helst slipper.

3. Skalbarhet och flexibilitet

En plattform ska inte bara passa ditt företag idag, utan även över en lite längre tidsperiod. Fundera över:

  • Kan plattformen hantera ökad trafik och större produktutbud?
  • Finns det möjlighet att integrera med externa system, som ERP (affärssystem), CRM (kundbearbetning) och lagerhantering?
  • Är det lätt att lägga till nya funktioner och anpassningar?

En utmaning med att välja e-handelsplattform är att inte betala för mycket, som att välja en lösning som har stöd för mycket mer trafik eller fler produkter än vad som behövs.

Men för att inte behöva byta allt för snabbt om försäljningen tar fart är det viktigt att det finns möjlighet att växa. Kolla upp vad som då händer med kostnaderna för tjänsten, så att det inte blir en obehaglig överraskning.

4. Användarvänlighet och administration

Hur enkel är plattformen att hantera i det dagliga arbetet? Saker att fundera över:

  • Hur enkelt är det att lägga upp produkter, hantera ordrar och uppdatera innehåll?
  • Finns det en smidig och intuitiv backend?
  • Kan du och ditt team hantera plattformen utan omfattande teknisk kunskap?

En viktig fråga är hur pass mycket du kan och vill göra själv och hur mycket du vill att plattformen ska erbjuda åt dig.

Det finns flera e-handelsplattformar som är så kallat open source och därmed kan vara kostnadsfria att använda. Men då måste du ofta lägga mer tid på få upp alla delar av plattformen, inklusive kopplingar till system för ekonomi och logistik. Å andra sidan finns det ofta många nätverk och forum som kan hjälpa till med hur man gör.

Väljer du en plattform som kostar pengar får du för det mesta mycket funktionalitet på köpet. Det finns för det mesta också support som du kan vända dig till för att få hjälp.

5. Design och kundupplevelse

Kundens upplevelse i din webbshop är en viktig del i framgången. Om sidan inte är intuitiv eller långsam så är det stor risk att kunden går därifrån utan att handla.

  • Hur är prestandan och upptiden i plattformen?
  • Vad erbjuder plattformen för stöd när det kommer till konverteringsoptimering och annan hjälp, som lösningar eller funktioner för merförsäljning?
  • Finns det möjlighet att anpassa designen efter ditt varumärke? Om det inte är viktigt initialt, går det att lägga till senare, genom att betala för ett dyrare abonnemang eller genom att enkelt ändra i en befintlig mall?

6. Betalningslösningar och kassaflöde

I och med att det dyker upp allt fler olika betallösningar så blir det också lättare att välja det man föredrar. Att erbjuda de betalsätt som dina kunder vill ha ökar chansen att din e-handel blir framgångsrik. Samtidigt kan en snabb och smidig utcheckning i sig också gynna försäljningen och höja den allmänna upplevelsen av webbshopen.

  • Stödjer plattformen populära betalningsmetoder som kort, Swish, Klarna och Apple Pay?
  • Finns det stöd för prenumerationstjänster och delbetalning?
  • Är det enkelt att hantera returer och återbetalningar?

När det kommer till betalningslösningar så är det också bra om de inte bara är enkla för kunden, utan också för dig som säljer. Det kan därför också vara bra att utvärdera hur bra betallösningen kan sitta ihop med andra system som du också har för att sköta din affär.

7. SEO och marknadsföringsverktyg

Synlighet på Google och effektiva marknadsföringsverktyg är avgörande för en framgångsrik e-handel. Kontrollera om plattformen erbjuder:

  • SEO-optimerade URL:er och metadata
  • Finns det färdiga integrationer med exempelvis Google Shopping och sociala medier
  • Möjlighet att skicka nyhetsbrev och hantera kundsegmentering

Google är förstås inte den enda kanalen för marknadsföring för den som säljer på nätet, men fördelen är att den i mångt och mycket kan sköta sig själv om du bygger din webbshop så som Google vill ha det - eller väljer en lösning som redan har det på plats. Sedan kan du komplettera med marknadsföring i andra kanaler, som sociala medier, genom egna inlägg eller genom att köpa annonser. Det går förstås även att köpa annonser hos Google.

Här blir det också en fråga om hur mycket tid du kan lägga på att skapa innehåll för exempelvis sociala medier och vilken budget du vill avsätta för annonsering. Börja i liten skala och testa vilka kanaler som fungerar bra för just dig.

8. Support, driftsäkerhet och community

Det spelar ingen roll hur snygg och snabb din webbshop är om den inte är stabil och uppe när den behövs. Och om det dyker upp problem är det viktigt att kunna lösa dem. Så saker att fundera på:

  • Finns det tillgång till kundsupport via chatt, telefon och e-post?
  • Har plattformen ett aktivt användarforum och resurser som guider och videor?
  • Finns det en utvecklarcommunity om du behöver anpassade lösningar?
  • Vad säger plattformen om vilken upptid som gäller och vad som händer om den ändå skulle få problem som beror på leverantören av plattformen?

Har du valt en lösning där du själv har gjort det mesta blir det viktigt att ha koll på var du kan få hjälp med dina frågor och problem. Om du har valt en lösning som erbjuder kundsupport - eller till och med går via exempelvis en webbyrå som har byggt din lösning - är det viktigt att ha koll på vad som gäller för support. Inte minst om supporten ingår eller om det är något du får betala extra för.

9. Pris och affärsmodell

Olika e-handelsplattformar har olika modeller när det kommer till hur du betalar. Väljer du en färdig lösning är det vanligt med en prenumerationsmodell, där du regelbundet betalar en avgift för att använda plattformen. Saker att titta efter kring kostnaderna för plattformen:

  • Är det engångskostnad vs. abonnemangsbaserad modell
  • Finns det transaktionsavgifter eller andra dolda kostnader som kan dyka upp (exempelvis att betala extra för support)
  • Finns det tillkommande kostnader för tillägg och integrationer som kan vara relevanta?
  • Hur fungerar prissättningen om du har behov av en större kostym, som att kunna hantera fler transaktioner?

Som har nämnts tidigare så finns kostnadsfria open source-alternativ som kan räcka långt. Men då krävs som sagt var ofta större insats från dig som e-handlare när det kommer till att bygga och underhålla plattformen. Tänk på att din tid också är en kostnad.

ANNONS
Ola Andersson
ola@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!