Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Valde lugnet framför storstan - med fjälltoppar som affärsidé

Emeli Nilsson och Mathias Eriksson, grundare av Fjelltopp
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Lyckats bygga ett starkt varumärke inom fjällvärlden".

ANNONS

Från Stockholm till de svenska fjällen, från storstadens stress till lugnet i en by med 70 bofasta invånare i de svenska fjällen. Så beskriver paret Emeli Nilsson och Mathias Eriksson sin resa, både i livet och i sitt företagande.

Emeli jobbade med marknadsföring på ett av Sveriges största outdoorföretag och Mathias som chefsdesigner på en byrå. Men tanken på att de levde ett liv fullt av stress och onödiga måsten, långt ifrån det liv de egentligen drömde om, växte sig allt starkare.

Något som ledde till att paret allt oftare körde de 60 milen norrut för att besöka Emelis gamla familjestuga på Hamrafjället i Tänndalen. En liten timmerstuga byggd av hennes farfar som varit stationerad i området under andra världskriget.

Tänndalen är en plats som alltid har betytt mycket för oss. Det är här vi får ny energi, finner inspiration och bara njuter av stillheten och det lugna livet. Vi körde så ofta vi kunde, även om det innebar att vi bara fick tillbringa en dag på fjället, säger Emeli Nilsson.

Krävdes förändring

Men det var först efter det att Mathias blev sjukskriven, efter år av stress, som paret insåg att det var dags för en förändring på riktigt. Och vad som började med otaliga resor till timmerhuset på Hamrafjället, slutade med att paret packade ihop sina saker och helt lämnade storstaden våren 2018.

En flytt som även kom att innebära att Emeli och Mathias förverkligade ytterligare en dröm som de gått och burit på. Kort efter flytten grundades Fjelltopp, ett designvarumärke som bland annat avbildar fjälltoppar på posters.

Vi älskar fjällen och ville gärna pryda vårt dåvarande hem i Stockholm men saknade mer kontemporära motiv över fjällvärlden. Där och då, en regnig höstdag i vår lilla Stockholmsetta, föddes idén till Fjelltopp. Men det var först när vi flyttade från Stockholm till Tänndalen som vi bestämde oss för att förverkliga idén, säger Emeli.

Heltid är målet

Med ryggsäckarna full av erfarenheter inom design, kommunikation och marknadsföring hade paret en bra grund att stå på när de gav sig ut på sitt nya äventyr.

E-handelsvärlden var däremot en ny bekantskap och till en början var det inte helt enkelt att få till en hållbar produktions- och logistikkedja.

Inledningsvis tog paret hjälp av sina familjer för att packa och skicka motiven. Men allt eftersom produktkatalogen växte så var det inte längre hållbart.

Nu jobbar vi tillsammans med ett tryckeri som hjälper oss med allt från produktion, packning och leverans. Sedan är det såklart också svårt att bygga upp en varumärkesmedvetenhet, speciellt när man inte har så stort kapital. Det blev att vi fick fokusera på att försöka växa organiskt med sociala medier som hjälpmedel.

Under den första tiden skötte paret Fjelltopp på kvällar och helger, men 2019 valde Emeli att säga upp sig från sitt jobb för att kunna lägga mer tid på e-handeln. Och även om paret inte kan livnära sig fullt ut på verksamheten ännu, så är det målet.

Vi driver även ett annat företag, Norrsken Studios. En designbyrå som fått äran att jobba med både mindre lokala företag till globala varumärken. Vår tid fördelas efter vilket av företagen som behöver det för stunden, säger Emeli.

Toppar och dalar

När det kommer till arbetsfördelningen är det Mathias, som är utbildad formgivare, som ritar motiven. Emeli fotograferar och är den som lägger mest tid på webbshoppen, sociala medier, marknadsföring och kundservice.

Vad som började med ett fåtal motiv över de svenska fjällen har idag utökats mångfalt. Bland annat med fotografier, norska fjällmotiv samt motiv över alperna.

Precis som för många andra e-handlare har det senaste året handlat mycket om att ta sig igenom lågkonjunkturen. Men med en trogen kundkrets ser Emelie Och Mathias ljust på framtiden, och målet framöver är att bredda produktutbudet ytterligare.

Vi är tacksamma att vi lyckats bygga ett starkt varumärke som många inom fjällvärlden känner till. Långsiktigt hoppas vi att en dag kunna försörja oss helt på Fjelltopp och att vi fortfarande känner oss lika stolta över vårt företag som vi gör idag, säger Emeli Nilsson.

Dela artikeln: