Jag skulle säga att alla branscher gynnas av att jobba med sök. Men det finns förstås vissa saker som är grundläggande för att lyckas. Det viktigaste är att veta var man vill synas, vad din sajt handlar om och vilka segment som är viktigast att lyfta. Har du koll på det så kommer du får bra utväxling av din SEO-investering, säger Magnus Bråth grundare till SEO-byrån Brath.
En bra position på Google är avgörande för både den lilla och stora e-handlaren, en vanlig missuppfattning är att investeringens storlek är viktigast när man jobbar med SEO. Så är det inte. Det handlar snarare om att använda pengarna på ett smart sätt – och att ha tålamod. För glädjande nog behöver det inte kosta multum att knipa en bra position på svenskarnas mest omtyckta sökmotor.
Alla kan jobba med SEO, det spelar ingen roll om du precis har startat en ny business eller varit igång ett tag. Och det krävs en inte allt för stor investering för att få effekt, däremot behöver du ha en hel del tålamod innan du ser tydliga resultat. Med det sagt finns det givetvis branscher där konkurrensen är extremt hög, till exempel inom finans och casino, säger Bråth.
Magnus Bråth 3 bästa SEO-tips:
- Ha is i magen
Vi brukar säga att det tar ungefär 6 månader innan Google får förtroende för en ny sida och börjar visa direkta effekter. - Gratis är inte alltid gott
Man ska akta sig för är att använda det som är allra billigast. Proppa inte din hemsida eller e-handel med ett visst sökord, då kommer Google börja protestera. - Börja med en liten summa
Börja med 5000 kronor i månaden. När sökmotoroptimering är väl genomförd, ger den ofta tiofalt eller ännu bättre tillbaka på din investering.