ANNONS

Vågade chansningen blev en succé - gick från 16 till 48 miljoner på ett år

HusOchHemma öppnade tre nya butiker - nådde 17 miljoner
Evelina och Mattias Gyllensvaan

Bytte inriktning och fick sitt stora genombrott.

ANNONS

HusochHemma fick ett rekordartat 2020 när försäljningen tog ett glädjeskutt från 16 till 48 miljoner kronor. Samtidigt landade resultatet på drygt 1 miljon kronor. Nu berättar grundaren och ägaren Mattias Gyllensvaan om hur man lyckats lyfta affären till helt nya höjder.

Det blev ett jätteskutt och det kan bli ännu större det här året. Anledningen är att vi har bytt inriktning på e-handeln från en massa småprodukter till att bli en renodlad möbel- och sängbutik, säger han till Ehandel.

Men att skruva på sortimentet framgångsrikt är inte det lättaste. Men ett noggrannt förarbete och en vågad satsning lade grunden till vad som blev företagets stora genombrott.

Vi hade letat länge efter en ny röd tråd att gå efter. Vi hade scannat av marknaden innan vi gjorde detta för att se vilka branscher som har en bättre omsättning och kanske även högre vinstmarginaler med sig. Förutom tjänster så är det kanske möbelbranschen som har bäst möjligheter där. Sedan har vi haft bra samarbeten med vissa möbeltillverkare också.

Och så var det den där satsningen som blev till en riktig fullträff.

Vi gjorde en ganska stor chansning när vi började annonsera kraftigt på Facebook och Instagram med fokus på sängar. Vi lade ganska mycket tid och kraft på det och detta resulterade i att vi började snabbt började sälja sängar. Kanske i snitt tio till 15 sängar per dag, vilket kanske är ännu mer än de flesta stora kedjorna säljer. Sedan har vi satsat extremt mycket på kundservice också. Vi vill hålla en jättehög nivå ut mot kunderna, så vi har byggt interna casehanteringssystem och anställt personal.

"Har redan sålt slut"

Även om de egna strategierna burit frukt verkar man också ha haft en suverän timing. För Mattias medger att man nog även haft en viss draghjälp av pandemin och stanna hemma-effekten som den medfört.

Visst har självklart corona hjälpt till också, tyvärr får man kanske säga. Folk reser inte lika mycket och ser om hemmet istället. Vi är till exempel fortfarande ganska stora inom pooler och där har vi redan sålt slut. Vi får in nya containtrar först nästa vecka. Sedan har vi även börjat med en mycket nya kategorier som har en del med coronaeffekten att göra, till exempel utemöbler som vi lade ut i januari och februari och satsade stenhårt på det.

Hur hänger resultatet med i det här, fixar ni svarta siffror?

Vi jobbar alltid stenhårt med det. Det är den svåra pucken att få med resultatet när man växer så snabbt. Det kan lätt bli växtvärkseffekter när man inte vet om allt kommer att fortsätta att hålla i, om man kan anställa fler, hur mycket man kan lägga på reklam och så vidare. Det är många steg som kostar mycket pengar. Men det kommer nog att hänga med, har jag en känsla av.

Du nämnde att försäljningen kommer att gå ännu bättre i år, vad talar vi om ungefär på årsbasis?

Om vi får med oss allting vi jobbar mot så kommer det att landa på kanske runt 100 miljoner kronor i år, utan att veta helt säkert dock. Det beror på ganska många faktorer.

Värt att nämna är också att Hus och Hemma inte bara säljer direkt till konsument, utan även har en B2B-gren. Den utgör dock fortfarande en ganska liten del av den totala försäljningen, trots att man har flera prominenta kunder.

Vi har en ren grossistbutik i kedjan också där vi säljer till andra droppshippare både sängar och möbler och varumärken vi har agentur för. Den är dock inte jättestor, den delen. Men den gör några miljoner om året och vi försöker att jobba upp den. Vi har fått fina kunder som Axfood och Adlibris, så det finns att jobba med, avslutar Mattias Gyllensvaan.

Nils Lund
nils@ehandel.se