Jag har många gånger, i min roll som e-handlare, suttit i situationer där det kändes hopplöst att uppnå veckans eller månades budget. En situation där jag redan testat alla uppenbara saker. Jag har skickat ett extra nyhetsbrev, kört värsta kampanjerna eller bara dubblat budgeten för Adwords i ren desperation. En gång erbjöd jag även våra kunder en autograferad idolbild på mig om man handlade. Inte ens det löste mina budgetproblem och jag kunde inte förstå varför.
Det är aldrig vårt fel - glöm inte det
Ibland har desperata medel fungerat, ibland inte. Oavsett så har utgången, när den varit mindre framgångsrik, alltid legat i högre makters händer. Det har jag nämligen bestämt nu.
Vädret är e-handlarens ärkefiende, hen kontrollerar framgången hos min e-handel när det går dåligt. Det är absolut inte mitt fel, jag kan inte styra över vädret. Vädret är en gudaliknande instutition och bör behandlas som en sådan i budgeten. Man ska alltid få skylla på vädret och ingen ska kunna ifrågasätta, inte ens du själv. Tvivla inte på dig, tvivla på vädret.
Går det bra är det tack vare oss dock!
Vissa väderdyrkande e-handlare jag känner väljer även att tillskriva sin framgång till vädret. Visst, det är ödmjukt och så men själv tycker jag mest vädret verkar vara inblandat när det går dåligt. Åtminstone tänker jag inte så mycket på vädret när det går bra, då tänker jag mer på hur bra jag är på e-handel.
Vi e-handlare måste förena oss på något sätt, varför finns det ingen pakt om att inte prata om vädret när det går bra? Jag ser ofta börsnoterade bolag inom textilbranschen som skyller på vädret när det går dåligt, men ibland ger de vädret credd när det går bra också. Det är ju helt onödigt! Varför gör de så? Det sabbar för mig och alla andra som tänker rätt!
Nya högre makter att skylla på är på väg
På senare år har man börjat prata om nya högre makter inom e-handel, vädret har fått konkurrens. Vissa pratar nu om konjunktur eller tuff konkurrens från utlandet när man ska förklara budgetutfall. Detta kan säkert funka hyfsat som ursäkter, men det finns stor risk att man börjar prata om saker man inte kan något om, och om någon annan i rummet är smartare än du så är du körd.
Om du inte mobilanpassat din e-handel kan du även testa mobilegeddon som förklaring på varför det går dåligt. Jag använde den igår för att förklara trafiken på Ehandel.se, det funkade bra tills det påpekades "Men, det där kan vi ju påverka genom att fixa det bara?". -Tusan tänkte jag, såhär ska inte ursäkter funka, men jag löste det enkelt genom att använda min favoritursäkt vädret.
-"Jo, det kan vi ju men nu är ju vädret som det är och vi får nog räkna med att de som ska fixa sidan kommer ha semester precis idag och resten av sommaren, så det kommer inte hinnas med"
Allt detta är bortom min kontroll
Då lärde jag mig något viktigt, ska man ha klockrena ärkefiender, måste de vara okontrollerbara. Att en massa folk från Tyskland startar e-handel i Sverige är bra, det generella dåliga makroekonomiska läget är också bra. Om man rapporterar budget till någon som inte gillar ursäkter kan man istället använda den klassiska positiva-negativa ursäkten som köper dig lite tid för att kunna skylla på vädret igen nästa vecka.
"Men det är den 20:e idag, folks pengar är slut, det är bara en effekt av att det snart är lön och DÅ kommer det smälla till rejält och vi hämtar upp hela tappet när folk fyllehandlar på lördag".
Oförutsägbarhet en annan viktig faktor
En annan viktig faktor är att dina ursäkter alltid ska vara oförutsägbara. Om alla banknissar står under hösten och säger att "nu är det kört, nu går det åt skogen, speciellt för alla er E-HANDLARE där ute", ja om du inte har med detta i nya budgeten för året, då har du ju gjort fel för du visste om detta.
Vet du vad du inte kan ha med i din budget? -Just det, vädret. För vädret kan ingen förutspå, vädret är naturens kraft demonstrerad i form av en budgetkrossare.
Vädret är mäktigt, vädret är din bästa vän när du behöver någon att skylla på.
Glad midsommar! (om den blir dålig så beror det... ja du fattar)