Enligt källor vi pratat med sägs både Schenker och Posten övervaka maxkapaciteten på alla sina utlämningsställen och om det är fullt sägs de lämna kvar paketen på sorteringscentralen, tills utrymme frigjorts. Vi har dock pratat med både Posten och Schenker och de verkar ha en plan för om och när ombuden blir överfulla.
Schenker erkänner att överfulla ombud är ett högst reellt problem dessa dagar:
- Ja, det är bråda dagar så här innan jul, och det förekommer helt klart en viss trängsel hos vissa ombud när det som nu vankas jul! I första hand försöker vi lösa situationen på plats, kanske går det att sätta upp extra hyllor etc. Om inte så ser vi över möjligheten att tillfälligt flytta paketen till närliggande ombud som i så fall blir tillfrågade, säger Pernilla Hansson, Teamledare Ombudsavdelningen Schenker Privpak AB.
Extra påminnelser till kund
Schenker ska även nu i julruschen skicka ut extra SMS och e-post med påminnelse till slutkund om att hämta ut sitt paket. Detta meddelande vet vi har skickats ut av Schenker nu i dagarna:
"Hej, vi vet att det är mycket att stå i inför jul, därför vill vi påminna om att hämta ditt paket i god tid för att slippa stressa i sista sekund. God jul!"
Posten svarar följande när vi undrar över risken att ombuden blir överfulla, nu när de rapporterar nya paketrekord varje dag:
- Julen är en hektisk och rolig tid för Posten och våra ombud. Paketvolymerna ökar jämfört med resten av året och det kan bli trångt på hyllorna. Ingen kommer dock att bli utan sina julklappar för att det är fullt hos ett ombud, vi har rutiner för att hantera extra många paket. När någon blir ombud finns också vissa kriterier som ska uppfyllas, till exempel lageryta i förhållande till hur många som bor i området. Vi jobbar också löpande med att se över ombudens lokaler och där det behövs kan det byggas både om och till, säger Maria Ibsén, Pressekreterare PostNord AB.
Sista utväg hemleverans?
När vi pressar Posten kring vad som faktiskt händer om de inte finner en lösning svarar de endast att de känner sig trygga med att de kommer lösa det, ingen sägs bli utan sina julklappar på grund av ett fullt ombud. Schenker lovar dock hemleverans om det skulle bli helt stopp:
- Om det skulle bli helt stopp ute hos ombudet, och ingen annan kan ta dessa paket på närliggande ombud, då kommer vi att lösa detta med Schenker och tjänsten hemleverans. Vi kommer då att sortera ut de mest stora och skrymmande paketen, för att skapa plats till de som är mindre, säger Pernilla.
De båda fraktbolagen verkar alltså vara medvetna om problemet och Schenker har hemleverans som sista utväg. Vi vet dock att e-handeln överraskar många med sin tillväxt. Därför kan det vara bra att vara medveten om detta problem nu när vi närmar oss julafton med stormsteg.