ANNONS

Vad Amazon inte berättar för sina tredjepartssäljare

Vad Amazon inte berättar för sina tredjepartssäljare

Amazon har ett av världens mest sofistikerade logistiknätverk och med tjänsten Amazon Fulfillment låter man även tredjepartsäljare ta del av det. Antalet säljare som använder sig av tjänsten ökar allt mer, något e-handelsjätten gärna stoltserar med. Det finns dock saker som man inte säger rakt ut, men som flera säljare säkert gärna hade velat veta.

ANNONS

I förra veckan berättade Amazon om hur antalet säljare som använder sig av tjänsten, Fulfillment by Amazon, ökat med 65 procent under 2013. En tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Förutom att säljaren får ta del av Amazons billigare och snabbare fraktmöjligheter, gör det också att kunderna kan nyttja sitt Amazons Prime-medlemskap. Något som som även det ger ett antal fördelar gentemot sina konkurrenter.

Amazon stoltserar också med att 73 procent av säljarna som använder sig av tjänsten ökat sin försäljning på marknadsplatserna med 20 procent eller mer. Vad man inte berättar däremot, är något som få vet om, men troligtvis gärna hade haft lite bättre koll på.

I alla fall enligt Mark Faggiano, grundare och VD för TaxJar, ett verktyg som automatiserar momshanteringen för e-handlare i USA.

Kan få en annan säljares vara

Mark Faggiano har kollat lite närmare på tjänsten och hittat lite intressant fakta. Bland annat använder sig Amazon av ett system som ser till att den varan kunden är intresserad skickas från den distributionscentral som kan leverera snabbast.

Något som innebär att om en köpare i Nevada köper något av en säljare i Florida, men Amazons system hittar en identisk vara från en säljare i Kalifornien, så är det den senares produkt som skickas ut.

– Det är fortfarande säljaren i Florida som får försäljningen, och teoretiskt bör det inte vara ett problem eftersom varorna är identiska. Men det gör det svårt för säljarna att behålla kontrollen över produkternas kvalité, säger Faggiano

Han påpekar också att det förekommer piratkopior på Amazon. Något som även det kan ställa till det om en annan säljares varor skickas ut.

Problem med momsen

En annan punkt Faggiano tar upp är moms. I USA betalar e-handlare olika moms beroende på var i landet de befinner sig, och i vilken stat kunden som handlar av dem bor. Något som blir lite klurigare eftersom säljaren inte alltid vet vart deras produkter finns när Amazon väl tagit hand om dem.

– De berättar inte för säljarna var deras varor tar vägen, eller på vilka centraler de kan befinna sig. Vilket innebär att säljarna inte alltid vet var de ska registrera sig för moms. De har inte heller någon aning om i vilken stat kunden finns förrän transaktionen är klar, säger Mark Faggiano.

Han påpekar också hur Amazon har ett stort utbud av varor och på så vis konkurrerar med sina tredjepartsäljare. Något som rent krasst kan leda till att Amazon ser till att omlokalisera sina egna produkter, och säljer dem till ett lägre pris, om de märker att en tredjepartssäljares produkter säljer bra.

Han påpekar dock att trots alla listade nackdelar så flockas säljarna kring Amazons tjänst, och han förstår varför.

– Amazons logistik är enastående, och ger små e-handlare en massiv kundbas. De exponeras här för fler potentiella köpare än de någonsin kunnat nå på egen hand. Men att arbeta med Amazon kan innebära en brant inlärningskurva för tredjepartssäljare, och det lönar sig att ha koll på all fakta innan man använder sig av Fulfillment by Amazon, säger Mark Faggiano.

Källa: VentureBeat

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap