Under en längre tid har handeln kämpat med tuffa utmaningar, vilket bidragit till en dyster tillvaro och en svagare tro på framtiden. Men nu har något hänt. Enligt Svensk Handels Framtidsindikator för januari ökar optimismen i sällanköpshandeln för första gången på länge, något man kopplar till att vaccinationen mot Covid-19 har kommit igång.
Det handlar dock om en blygsam ökning från låga nivåer. Närmare bestämt en halv enhet till ett värde på 78,2 på en skala där 100 utgör den normala nivån.
Trots en liten ökning ligger framtidstron kvar på låga nivåer. Handlarna är fortsatt pessimistiska, vilket avspeglar den rådande pandemisituationen och regeringens utökade restriktioner i handeln. Att vaccinationsarbetet påbörjats inger däremot hopp och bidrar till att fler kan se en tillvaro bortom krisen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Snabbt agerande efter ny lag
Utöver att många handelsföretag tack vare vaccineringen nu ser ljuset i slutet av tunneln, uppges handelns nya restriktioner ha bidragit med en efterlängtad tydlighet. Sedan en dryg vecka tillbaka måste alla butiker se till att varje kund har en yta på tio kvadratmeter till sitt förfogande.
LÄS ÄVEN: Regeringen blixtaktiverar nya lagen - här är nya kraven på handeln
Handlarna har agerat snabbt och informerar nu om hur många som kan besöka butiken samtidigt. Det ger en tydlighet för både handlare och kunden kring vad som gäller. Det blir en trygghet att veta att du kan besöka butiken utan att det blir trångt, säger Karin Johansson.
Men när hoppet alltså stiger i handeln överlag visar det sig att e-handeln - som i många fall gått som tåget i pandemin - går i motsatt riktning. För e-handeln specifikt ligger Framtidsindikatorn nu på 120,2, vilket är en minskning med 1,9 enheter från december. 120,2 är dock fortfarande en ovanligt hög siffra.
Efter en rekordstark julhandel är det naturligt att framtidsförväntningarna i e-handeln faller tillbaka något. Januari är dessutom en av handelns svagaste försäljningsmånader, vilket förstås även avspeglar sig på e-handeln, säger Karin Johansson.