ANNONS

Utvecklingssamtal - "därför har man aldrig tid att göra det ENDA viktiga man borde göra..."

ANNONS

Säsong 2, Avsnitt 19

I förra avsnittet träffade jag Nino och Julia: Dansarna, koreograferna och det äkta paret som fullkomligt har dansat sönder Tiktok - där de nyligen nådde hissnande 1 000 000 följare! Under vårt samtal berättade de om hur de efter många års “hustlande” och kringflackande till slut hittade ett sätt att kunna leva på sin passion för dansen.

De är båda fantastiska människor - liksom dansare - och de delade med sig av både en spännande historia och ett stort antal konkreta sätt på hur man kan bli så produktiv som möjligt och få sina innehållsideér att räcka till så många inlägg som möjligt. Avsnittet är definitivt värt att lyssna på för den som missat det och värt att återbesöka för den som inte vill riskera att missa något av guldkornen.

Här hittar du hela intervjun med Nino och Julia

Under vårt samtal snuddade vi vid ett ämne som jag tänkt på lite extra sedan dess. På frågan om vad Nino och Julia skulle vilja lägga mer tid på, svarade de samstämmigt: “Dansen”. Man kan tänka sig att de, som gjort sig kända i sociala medier som just dansare, absolut skulle lägga merparten av sin tid just på dans. Men villkoren för att att arbeta som influencer är, som jag tidigare noterat i denna serie, lite speciella.

Plattformarna, och dessutom ofta följarna, kräver att man ska lägga ut innehåll frekvent: Helst flera gånger i veckan. För Nino och Julia räcker alltså tiden inte till för att göra det innehåll de slog igenom genom att göra - i alla fall inte på det sätt som plattformarna kräver.

När man känner sådan press på att leverera innehåll tenderar man ofta, som influencer, att också börja göra annat slags innehåll som man uppfattar vara mindre krävande. I Nino och Julias fall innebär det bland annat att de också startat en Youtube-kanal med lite mer typiskt Youtube-innehåll (utmaningar, vloggar, med mera) där deras expertis inom dansen inte är det främsta skälet att följa dem. Uppsidan av detta är förstås att de därigenom har ytterligare en plattform att tjäna pengar på och ytterligare en publik. Nedsidan är dessvärre att de nu, vid sidan av sitt danskonto, också måste sköta en Youtube-kanal - vilket ju i sig kan vara ett heltidsjobb.

På liknande sätt har jag själv genom åren startat upp mängder av sidoprojekt som jag uppfattat skulle ta mindre tid, eller vara möjliga att göra vid sidan av eller vara mer lönsamma än den kärnverksamhet jag från början hade. Plötsligt upptas ens tid av mängder av åtaganden som hindrar en från att lägga på det man egentligen är extra bra på - det som gjorde att man från början slog igenom. Ironiskt nog innebär detta att “dansarna Nino och Julia” upplever att de inte kan lägga hela sitt fokus på dansen. Och det är ju rent ut sagt lite dumt.


Emil Norberg är komiker och mediaprofil men ännu inte influencer. I podden ”Så blir du FUCKING influencer” träffar han Sveriges största influencers och experter på sociala medier, för att ta reda på ”hur man egentligen blir influencer och därmed blir rik, lycklig och älskad”. Med på resan har han med sig Influens.se. 

Emil Norberg