Qliro lanserar en ny returtjänst i samarbete med Deedster. Tjänsten går under namnet Retursmart och låter användarna se hur mycket koldioxidutsläpp deras individuella returer orsakat. Dessutom kan man göra "informativa klimatquiz", som ska öka kunskapen och inspirera till hållbar konsumtion.
För oss på Qliro är hållbarhetsfrågorna viktiga och en integrerad del i vår strategi. Vår position och plattform mellan handlare och mer än 2,3 miljoner aktiva konsumenter gör att vi har en utmärkt position för att vara med och driva utvecklingen mot en mer hållbar e-handel. Med tjänsten Retursmart som tagits fram i samarbete med Deedster vill vi ta ett steg i den riktningen genom att utbilda och upplysa konsumenter kring returer och dess klimatpåverkan och inspirera till hållbar konsumtion, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro, till Ehandel.
Idén med e-handeln är ju att man ska kunna titta på eller pröva produkten hemma och sedan skicka tillbaka den om den inte motsvarar förväntningarna eller inte passar. Varför ska man då aktivt minska returer?
Absolut, det du nämner är en av många fördelar med e-handeln tillsammans med till exempel tillgängligheten, utbudet och smidigheten i att handla på nätet oavsett var i landet du är bosatt. Självklart ska man kunna returnera varor som inte motsvarar förväntningarna eller inte passar men kan vi minska returgraderna så kommer det vara positivt för klimatet, våra konsumenter och för våra handlare. Vi tror att vi genom att öka kunskapen kan inspirera oss alla till att göra än mer medvetna val.
Returfrågan har länge varit ett brännande ämne för e-handlarna som naturligtvis vill uppnå en så låg returgrad som möjligt. Nyligen såg vi Amazon införa en strategi där kunderna till och med får behålla produkten de inte var nöjda med och samtidigt få pengarna tillbaka. Allt för att minska kostnader - och kanske även utsläpp. En för hög returgrad kan alltså bli väldigt kostsam. Vi har också sett Boozt stänga av seriereturnerare.
Men ska det här läggas på konsumenten? Är det inte e-handlarna som behöver bli bättre på att tillhandahålla bättre produktbeskrivningar och/eller grönare returhantering?
Det är definitivt en fråga där hela branschen behöver arbeta tillsammans och vi vill vara med och bidra. Jag upplever att det idag tas många bra initiativ och att frågorna är högt upp på agendan hos såväl handlare, logistikleverantörer som konsumenter. När vi under förra året arrangerade inspirationsseminarium för handlare kring hållbarhetsfrågor så upplevde vi ett väldigt stort intresse och under 2020 anslöt vi oss till Ehandel.se:s nätverksinitiativ Hållbar e-handel där hela branschen samlas, delar erfarenheter och inspirerar varandra kring hållbarhetsfrågor och utmaningar.
Vi tror att vår tjänst Retursmart är ett steg i rätt riktning kring att sprida kunskap kring hållbar konsumtion till konsumenter vars beslut och beteenden, tillsammans med handlarens förbättringar med grönare returhantering och resursoptimering, är viktiga pusselbitar för att åstadkomma en positiv förändring. Generellt tror vi att kunskap ger makt och genom att sprida kunskap vill vi hjälpa konsumenter och även handlare att gå mot ett mer hållbart beteende.
För någon som returnerar mycket och ofta kan "Retursmart" kanske bli något av en ögonöppnare. Det är i alla fall vad Qliro hoppas. Och man tror inte att kunder, som upplever sin returmängd som stor, kommer att hålla sig från att returnera produkter som till exempel inte passar och istället slänga dem istället - något som också kan ha en negativ miljöpåverkan.
Nej, den risken tror jag är väldigt liten, tjänsten handlar ju just om att ge konsumenter insikter för att kunna göra klimatsmartare val.
Det är inte bättre att angripa "onödiga köp" istället, för att på så vis minska andelen ej nödvändiga returer?
Det är svårt att definiera vad som är ett ”onödigt köp” och något som vi tycker konsumenterna själva ska få avgöra – det vi vill åstadkomma är att man genom insikter och information får redskapen för att göra medvetna val och underlätta hållbar konsumtion. Det här är ett steg i den riktningen och vi vill som sagt göra mer och kanske har vi fler spännande nyheter att delge inom kort, säger Carolina Brandtman.