ANNONS

Utmanarens storslagna plan i Sverige: "Personlig galleria i fickan"

Johan Grönvall, vd för Wolt Sverige, berättar om plattformens ambitiösa plan

Plattformen expanderar snabbt för att nå sitt stora mål.

ANNONS

Handels- och leveransplattformar som Foodora och Wolt har expanderat i rask takt både under och efter pandemin. Vi på Ehandel har mest rapporterat kring de förstnämnda, men när Wolt i veckan lanserade ett nytt, unikt samarbete med Max var vi tvungna att få veta mer.

Det fördjupade partnerskapet med hamburgerkedjan innebär att kunderna kommer att kunna beställa hemleveranser i Max egen app, istället för att klicka in sig på Wolts plattform. Efter lagd beställning är det sedan Wolt som ansvarar för leverans och kundservice. Här trampar man alltså ny mark, när man integrerar sin service i handlarnas plattformar.

Jag tror att det här är viktigt för hela branschen. Det är ett nydanande samarbete där vi som handelsplattform återigen möjliggör för våra partners att växa sig större, nå nya målgrupper, digitalisera sin resa och optimera sin omnikanal. Max började med att bygga upp sin app och sitt lojalitetsprogram och kan nu maximera investeringen när man lägger till hemleverans. Restaurangbranschen börjar digitaliseras fullt ut och fördelen här är att Max får äga sin egen kundresa, säger Johan Grönvall, vd för Wolt Sverige, till Ehandel.

Att man startar med just Max är ingen slump. Det är den kanske enskilt största kunden Wolt har och kedjan hade alltså byggt upp ett fungerande digitalt ekosystem sedan innan. Men tidigare kunde besökarna bara välja mellan takeaway eller att äta inne på restaurangen via Max app. Och nu adderas hemleverans, utan någon extern plattform emellan.

Ni ser inte att ett sånt här samarbete kan göra de mindre aktörerna besvikna på er?

Jag tror snarare att branschen i sig själv behöver lite rådgivning. Det ser vi när vi är ute och pratar med flera aktörer. Även våra restauranger är nyfikna på hur de kan äga sin kundresa själva och det här är det sista steget man kopplar på i den resan.

Det finns flera bitar som är intressanta med det här steget. Wolt har flera gånger försökt få fler retailaktörer med sig på plattformen. Men att locka aktörer att ansluta sig i det ledet har varit betydligt svårare. Sommaren 2022 lanserade man tjänsten Wolt Drive, där handlare skulle kunna erbjuda sina konsumenter hemleveranser inom 30 minuter.

"Handlar om precisionen"

Men det verkar inte ha blivit någon supersuccé. Det har nämligen varit relativt tyst kring vad som hänt sedan dess. Döm därför om vår förvåning när det visar sig att lösningen med Max bygger på just Wolt Drive.

Det är vår Wolt Drive-tjänst, som handlarna kan koppla in på sin egen plattform. Men restaurangbranschen har hoppat på och nästan gått förbi retailsidan kring hur man jobbar med såna leveranser. Vi för många bra dialoger med flera stora aktörer, men de har inte kommit lika långt som Max. Det vi kan konstatera är dock att det finns ett stort intresse från branschen att äga sin kundresa fullt ut.

Men inte i retailbranschen?

Vi ser också intresse från retailbranschen och det finns fortfarande möjlighet att hitta andra typer av lösningar.

Är det inte en svår tjänst att sälja in till retail? Hur många efterfrågar egentligen sin e-handlade produkt inom 30 minuter från lagd beställning?

Det handlar inte bara om tiden, utan också precisionen. Vi har inte ett leveransintervall på mellan en till fyra timmar, utan kan komma vid angiven tid. Så det är en tjänst som också löser andra saker, säger Johan Grönvall.

Även om vi varit mer sparsmakade i rapporteringen kring Wolt ser vi tydligt när vi går tillbaka i arkivet att när vi skrivit har det handlat om en synnerligen offensiv expansion. Bolaget har gått in i stad efter stad.

Wolts moderbolag återfinns i Finland och med den utveckling vi ser i Sverige nu, där många stora utländska aktörer satsar enormt på att ta marknadsandelar i vårt avlånga land, var vi tvungna att fråga varför det sker just precis nu? Även om Wolt förstås varit etablerade här sedan en längre tid tillbaka.

Jag kan tala för vår bransch och då ser vi att det är en otroligt omogen bransch när det gäller vår affär. I Finland gör man i snitt två order mer per capita än i Sverige, i USA fem order mer per capita och i Sydostasien upp till 35 order mer per capita. Det är alltså en omogen bransch, men en som växer varje år. Många unga med en dynamisk livsstil anammar också det här sättet att konsumera.

Det är också här vi får veta exakt vad den långsiktiga målsättningen är. Wolt vill så mycket mer än att "bara" leverera restaurangmat och e-handlade paket hem till dörren. De vill bli plattformen vi handlar från. Vad? Allt.

Vi vill skapa en personlig shoppinggalleria i din ficka. För att lyckas med det behöver man två saker: Ett bra utbud av restauranger och butiker. Och en techstack, som gör att shoppningupplevelsen blir personlig för just dig.

"Bara det som är relevant för dig"

En personlig shoppinggalleria i fickan kan låta klatschigt. Men det är inte bara "catchy", men tomma, modeord. Bolaget har en väldigt konkret plan för hur det ska se ut och fungera i praktiken.

Tänk att du går in i en galleria och trycker på knappen med ditt namn på. Då kommer du att få se allt det som just du kan ha nytta av. Eller om du går in i en stad, säg Norrköping. Du råkar vara vegan och har ett antal andra preferenser. Då får du bara se de butiker och restauranger som är relevant för dig som konsument. Och restauranger och butiker får möjligheten att nå en ny kund som är relevanta för dem. På så vis kan vi även vara en balanserande kraft för stadskärnorna, som fått det svårare, säger Johan Grönvall.

Ambitionerna är alltså höga och man ser stora möjligheter att växa snabbt. De ser också omedelbart gensvar i de städer de slår sig ned i, så självförtroendet är på topp.

Det finns ingen i Sverige som har en discovery-sida som i vår app, som är så personlig för just dig. Vi har mycket kvar att utveckla, men det är ingen som kan skapa det vi gör på grund av att vi har den volymen vi har. Svenskarna anammar också tekniken och vi ser ett jättestort intresse för det här. Allt det de söker på kan vi använda oss av också för att göra appen ännu mer personlig.

Samtidigt som målen är höga, så växer Wolt snabbt på en marknad där det är oerhört viktigt att tävla också om pris. Wolt behöver sina marginaler, handlarna vill ha sina och där emellan är det lätt att de som faktiskt utför arbetet, i det här fallet buden, hamnar i kläm. Vi har vid ett flertal tillfällen sett exempel på hur bud inom last mile-branschen drabbats av både låga löner och en dålig arbetsmiljö.

Hur tacklar ni balansen där: Att växa snabbt, hålla en lönsam affär och samtidigt se till att buden mår bra?

När vi tittar på kurirpartners är en av grupperna vi måste ha nöjda på vår plattform. Vår modell bygger på 100 procent flexibilitet. Så om de inte är nöjda med oss, kommer de inte gå online och jobba för oss. Vi måste se till att vi erbjuder den typ av betalning som de tycker är värd deras tid. Att det är värt att ta ordern där och då. Det skulle kanske se annorlunda ut om man hade anställda kurirer, som då behöver leverera ett antal order per timme. Men vi har inga morötter eller piskor, det är helt upp till varje kurir att gå online.

"Business med tunna marginaler"

Han berättar att buden som kör för Wolt får en beställning beroende på var de befinner sig och när. Sedan kan de alltså själva välja att ta den, eller inte. Om de väljer det sistnämnda alternativet så går beställningen till någon annan.

Vi är en business med tunna marginaler. Så för oss är det väldigt viktigt att driva skala och få alla, restauranger, handlare, konsumenter och kurirpartners nöjda i det vi gör. När vi gör det kommer det att driva skala och bli en lönsam affär, både för oss och alla partnerskap.

Ni har också tuff konkurrens i branschen, hur möter ni den?

Vi tror mycket på hälsosam konkurrens. Både för konsumenterna, där vi måste tävla om deras uppmärksamhet, samt butiker och restauranger som kan konkurrensutsätta affären för att få den bästa dealen. Det är positivt att det finns konkurrens, eftersom det är en ganska omogen bransch så är det bra att vi hjälps åt att driva upp medvetenheten. Sen i slutänden bryr vi oss inte om vad våra kollegor gör. Vi fokuserar på att driva kvalitet, att ha bra leveranser, bra support och bra ersättning. Det vinner över tid.

Någon siffra på hur stora man ska vara omsättningmässigt om fem år lyckas vi inte krama ur honom. Däremot återkommer han till jämförelsen med de andra marknaderna, så vi får ett hum om ungefär vilken målbild man har för den närmsta framtiden.

Vi skulle åtminstone vilja ta Finland vad gäller antal snittorder per person och år. Det borde kunna hända inom loppet av tre år, avslutar Johan Grönvall.

Nils Lund
nils@ehandel.se