Sedan urb-it såg dagens ljus för ungefär ett år sedan har det varit relativt tyst kring företaget. Enligt företagets VD Mats Forsberg beror det på att urb-it hittills har haft fokus på att bygga sin tekniska plattform. Den kan liknas vid en unik checkout som ska komma väl till pass när företaget lanseras brett mot konsument i Stockholm under våren.
- Vi ska inte bara lansera ett nytt varumärke och en ny tjänst. Vi ska även skapa ett helt nytt beteende. Men vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stå i kö på mataffären för att få de varor de köpt online, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.
Siktar på 100 bolag vid årets slut
Vid lanseringen i Stockholm, som ska ske någon gång under årets andra kvartal, kommer minst 43 bolag att vara anslutna. Bland varumärkena som hittills har hoppat på tåget finns till exempel SIBA, Eton, Marc Jacobs och Happy Socks. Mats Forsberg tror att skaran ska ha vuxit till hundra bolag vid årets slut.
- Med den tekniska lösningen på plats är vi nu redo att lansera tjänsten fullt ut mot konsument. Under våren och hösten planerar vi därför en rad strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer för att öka antalet köp och parallellt attrahera nya retailers, berättar han.
Sedan ett par månader tillbaka finns urb-it också tillgänglig i Paris tillsammans med konditoriet Ladurée, och i den franska huvudstaden kommer ytterligare ett tiotal samarbeten att presenteras inom kort.
Mats Forsberg nämner Köpenhamn och Amsterdam som kommande städer för företaget att fokusera på, och han planerar också att ta urb-it till London.
- Vi håller på och knyter upp retailers i London. Det är inte riktigt klart än, men jag sitter i möten kontinuerligt, säger Mats Forsberg som befinner sig på Heathrow när vi når honom på telefon.
Förlustresultat efter teknikinvesteringar
Leveranserna i Stockholm ska kosta 129 kronor oavsett vad man har köpt och vart varan ska skickas. Leveransen sker till fots, med cykel eller via tunnelbanan, och tjänsten ska därför vara helt klimatneutral att använda.
- Mycket inom e-handeln handlar om att det ska vara fri frakt och fria returer, men urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt på kundens villkor, som kunden betalar extra för. Vi ser att det beteendet finns i urbana miljöer och riktar därför in oss på storstadsområden.
I urb-its senaste årsredovisning framgår det att företaget trots en ganska blygsam omsättning har landat på ett resultat på -30 miljoner kronor, något som ska bero på att företaget under året gjort ett antal investeringar i framför allt teknik. Mats Forsberg tycker inte att det är relevant att prata om värderingar eller omsättningstal eftersom urb-it ännu inte lanserats fullt ut mot konsumenter.
- Förlustsiffran på -30 miljoner ligger i linje med förväntningarna. Det kostar att bygga bolag om man har stora ambitioner, avslutar Mats Forsberg.