I slutet av 2014 lanserades Urb-it, en Uber-inspirerad tjänst för snabba e-handelsleveranser. I början av året landade man en baddare till kund i Siba, och även om tjänsten för tillfället bara var tillgänglig i Stockholms innerstad och Hammarby Sjöstad, var planerna för framtiden stora.
Målet var att företaget skulle spridas till fler europeiska storstäder, bland annat till Köpenhamn, Paris, London och Berlin inom tolv månader, men nu rapporterar Di Digital att den svenska leveranstjänsten skjuter upp delar av utlandsexpansionen.
Bolaget som hittills tagit in drygt 55 miljoner kronor i riskkapital, planerade även att ta in ytterligare 100 miljoner kronor i extra finansiering under våren, samt lansera ett samarbete med restaurangerna inom Stureplansgruppen under april månad. Även detta har skjutits på framtiden.
– Vi har varit inne och tittat på restaurangbranschen men insåg att vi behövde göra någonting mer exceptionellt än bara matleveranser. Vi vill ta med en större del av restaurangupplevelsen in i kundens kök, säger Urb-its vd, Mats Forsberg till Di Digital.
Överskattade e-handlarnas teknik
Han konstaterar samtidigt att utmaningen så här långt varit att e-handlarnas teknikplattformar inte har varit redo för att kopplas upp mot Urb-it, som därmed fått lägga mycket resurser på att utveckla sin egen produkt och anpassa den efter sina kunder.
– Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara. Vi utgick från att det skulle vara enkelt att koppla in vår tjänst på deras system. Den biten har vi underskattat, säger Mats Forsberg.
Företaget har dock planer på att ta steget utanför Sverige, fast inte förrän under första kvartalet 2016 och i mindre skala. Först ut blir London och Paris.