De senaste årets ökande julhandel på nätet har ställt till en hel del problem för flera distributörer som haft svårt att leverera i tid. UPS är en av de som drabbats, och efter att man tagits på sängen 2013, gjorde UPS inför julen 2014 stora investeringar för att det inte skulle upprepas.
Även i år har distributören försökt att förbereda sig för vad som komma skall men redan nu, drygt två veckor innan julafton, har UPS drabbats av oväntat höga paketvolymer i flera delstater runt om i USA, rapporterar Wall Street Journal.
Cheferna skickas ut på golvet
Enligt UPS beror det delvis på att många återförsäljare underskattat onlineförsäljning som ökade mer än väntat under Thanksgiving-helgen. Konsumenterna spenderade uppskattningsvis 4,45 miljarder dollar på nätet under Thanksgiving och Black Friday enligt en undersökning genomförd av Adobe Systems. En ökning med 14 procent jämfört med förra året.
Något som lett till att antalet leveranser från UPS, som kommer fram i tid, sjunkit till 91 procent enligt mätningar från programutvecklare ShipMatrix. En siffra som i normala fall ligger på 97 procent i genomsnitt.
För att klara av de ökade volymerna har UPS under veckan skickat ut chefer från huvudkontoret i Atlanta, samt från andra städer, för att hjälpa till på leveranscentraler i bland annat Austin, Texas och Latham, New York.