UPS satsning på e-handeln fortsätter. Igår meddelade distributören att deras tjänst My Choice kommer till Europa. En online- och mobiltjänst som gör det möjligt för kunder att välja var, när och hur paketet ska levereras.
Men man gör även sitt bästa för att hjälpa e-handlarna. UPS har nämligen köpt upp I-Parcel, ett företag som vill förenkla den globala e-handeln. I-Parcel grundades för nio år sedan och gör det möjligt för nätbutiker i USA och Storbritannien att skicka varor utomlands på ett smidigt sätt.
När en kund köpt något hos en ansluten e-handlare skickar de varan till en av I-Parcels centraler i Los Angeles, Indianapolis, New Jersey eller Surrey i Storbritannien, som sedan skickar dem vidare utomlands med kommersiella flygbolag.
Väl på plats tar lokala kurirer över för slutlig leverans och normalt tar en sådan leverans fem till åtta dagar. Sedan tidigare vet vi bland annat att Toys R Us använder sig av I-Parcel för att utvidga sin internationella räckvidd.
En global efterfrågan
UPS, som inte avslöjat några detaljer om förvärvet, säger att I-Parcel idag gör det möjligt för e-handlare i USA och Storbritannien att nå kunder i mer än 100 länder. UPS vice vd och informationschef, Alan Gershenhorn, säger också att den växande gränsöverskridande e-handeln är något man har följt under en tid.
Enligt en undersökning från PayPal kommer dagens marknad, som är värd 105 miljard dollar, att växa till mer än 300 miljarder år 2018 med 130 miljoner konsumenter som e-handlar över gränserna.
– UPS fortsätter att se framåt och tillgodose kraven på den ständigt växande globala e-handelsmarknaden. Vi fortsätter också att investera i kapacitet som gör det möjligt för e-handlare för att möta den växande globala efterfrågan, säger Alan Gershenhorn.
Källa: Post and Parcel