ANNONS

Uppsving för modehandeln – men fortsatt tufft: "Enorma tapp"

Modehandeln återhämtade sig i februari
Svensk Handel

"Återhämtningen kommer att ta tid".

ANNONS

Pandemin blev en tuff prövning för modehandeln. Många minskade sina klädinköp till följd av hemarbete, samtidigt som färre kunder besökte fysiska butiker.

Men nu anas ljuset i tunneln. Efter att restriktionerna slopades den 9 februari så återhämtade sig försäljningen, visar senaste Stilindex från Svensk Handel. Modeförsäljningen i fysisk butik och e-handeln ökade med totalt med 21,9 procent i februari, jämfört med motsvarande månad i fjol. Även skohandeln växte med 2,5 procent.

Vi gläds åt att de restriktioner som slopades i början av februari verkar ha fått kunderna att återvända till de fysiska butikerna efter nästan två år av pandemi. Sannolikt är det många som passat på att förnya garderoberna när sociala aktiviteter åter blivit aktuella, kommenterar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Men om vi jämför med februari 2019, så ser det desto dystrare ut. Då rör det sig i klädhandeln om en ökning på 3 procent – medan skohandeln tappar hela 28 procent.

Likväl är det så att även fast tendensen är tydligt positiv, så är det viktigt att komma ihåg att modehandeln gått igenom två år av enorma tapp och att den ekonomiska situationen för många handlare fortsatt är tuff. Det råder inga tvivel om att återhämtningen kommer ta tid.

Han tillägger att man inte heller ska "blunda för det mänskliga lidandet i Ukraina".

Rysslands oprovocerade krigshandlingar riskerar att få omfattande konsekvenser för hela samhället och därmed också för modehandeln, avslutar Mats Hedenström.

David Gustavsson
david@ehandel.se