ANNONS

Uppstickarna som vill peta ner Klarna från tronen

Uppstickarna som vill peta ner Klarna från tronen

Stark tillväxt för flera leverantörer på betalningsområdet.

ANNONS

När Klarna lanserade sin fakturalösning var de flesta svenska e-handlare snabba med att hoppa på tåget, och sedan flera år tillbaka har Klarna en helt dominerande ställning när det kommer till betallösningar inom e-handeln.

I dagsläget listar Ehandelsindex 4954 butiker som är anslutna till Klarna vilket innebär att ungefär varannan svensk e-handlare erbjuder minst någon av Klarnas produkter till sina kunder. Ingen annan av de totalt 58 betalleverantörerna som finns med i vårt index kommer ens i närheten, och listans andraplats - postförskott - har i dagsläget 2389 anslutna e-handlare.

- Vi försöker alltid ligga längst fram i form av nytänk och utveckling av e-handeln, dels för att hjälpa våra butiker sälja mer produkter, men framförallt för att erbjuda den bästa kundupplevelse vi kan till kunderna. Vi har satsat hårt på att utveckla kundupplevelsen de senaste åren med utveckling av Klarna Direkt, 1-klick betalningar av fakturor, sms-påminnelser innan förfallodatum, kundportal, app med mera. Att erbjuda den bästa upplevelsen är det enda långsiktiga sättet att få dem att handla med Klarna och våra anslutna butiker om och om igen, säger David Fock, produktchef på Klarna.

"Kan inte slå oss till ro"

Samtidigt beskriver han en marknad med tuff konkurrens där man ständigt måste utvecklas som bolag för att fortsätta att hålla sig attraktiv.

- Vi kan absolut inte slå oss till ro och tycka att vi är färdiga, vi har en hel värld med kunder där ute som fortfarande inte kan handla på ett så smidigt eller bra sätt som de vill. Dessutom finns det väldigt många områden på befintliga marknader där vi kan fortsätta utvecklas och hitta nya och bättre lösningar tillsammans med våra butiker och kunder.

Och det finns andra betalaktörer på marknaden som mer än gärna tar delar av Klarnas e-handelskaka. En av dem är Collector Bank, som har ökat stadigt sett till antal anslutna e-handlare under de senaste månaderna. Företaget tar upp kampen med sin konkurrent genom att erbjuda vad Collector Bank själva kallar “den kundvänliga betallösningen”.

- Ett konkret exempel på detta är att erbjuda 30-dagars faktura istället för 14-dagars med den fördelen att slutkunden hinner betala sin faktura i tid, säger Åsa Hillsten, kommunikationschef på Collector Bank.

"Tar tid och krävs uthållighet"

Hon tar även upp att analysverktyget ”Collector Insights” gör det lättare för e-handlarna att förstå sina slutkunders beteenden, vilket i sin tur gör det lättare att bygga långsiktiga kundrelationer.

- Det tar tid och krävs uthållighet att ta sig in i på en marknad där det finns en dominerande aktör. Collector har hela tiden satsat långsiktigt och det är kul att se att det nu tydligt bär frukt och att vi tar position.

Liknande svar får vi från Handelsbanken-ägda Ecster, som också har sett en fin utveckling, och som för inte så länge sedan lanserade e-handelskassan Ecster Pay.

- Konkurrensen inom branschen har ökat kraftigt och det finns nu många leverantörer både för enskilda betalsätt till helhetslösningar. Utvecklingen där köpprocessen innefattar såväl fysisk butik som näthandel ger fördelar för den aktör som har erfarenhet från flera kanaler. Vi samarbetar med tusentals handlare och med 60 års erfarenhet av betallösningar kan vi dela med oss av många insikter om konsumentens köpbeteenden. Vi har en mycket stark ställning i den fysiska handeln och nu har vi ett komplett e-handelserbjudande med Ecster Pay. Det underlättar för handlaren att kunna välja en aktör för betallösningar, oavsett kanal, säger Sanna K Augustsson, marknads- och kommunikationschef på Ecster.

Spår konsolidering av leverantörer

Enligt Sanna K Augustsson har näthandeln historiskt sett fokuserat på snabb konvertering i kassan, medan det nu blir allt vanligare att e-handlarna också är ute efter aktörer som kan “ta hand om konsumenterna på bästa sätt även efter själva köpet”.

- Här ser vi en öppning och de e-handlare vi möter är väldigt positiva till satsningen på Ecster, säger hon.

Sanna K Augustsson, Åsa Hillsten och David Fock är alla överens om att betalmarknaden är en bransch i förändring, och vilka som står som vinnare om till exempel fem eller tio år kan vara svårt att förutspå.

- Den hårda konkurrensen om transaktionsaffären leder till pressade marginaler, förändrade affärsmodeller och konsolidering bland leverantörer, spår Sanna K Augustsson.

- Fem eller tio år är en evighet inom vår bransch, så det är svårt att svara på. Som sagt tidigare kommer nyckeln fortsatt att vara att lösa problem för kunderna, avslutar David Fock.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se