DHL, Instabox, Budbee, Bring och PostNord. Listan kan göras lång över de aktörer som valt att satsa på paketskåp. Nyligen presenterades även iBoxen, som har ambitionen att vara en oberoende leverantör som alla logistikföretag ska kunna leverera till.
LÄS ÄVEN: De ska omfamna last-mile i hela Sverige: "Uppgiften är stor"
Nu har iBoxens första 70 skåp placerats ut i Stockholm, närmare bestämt på Södermalm och i Johanneshov. Nästa vecka öppnar de för leveranser och därmed är det fritt fram för logistikaktörerna att ansluta sig.
Företaget har redan fem klara avtal med olika leverantörer samtidigt som ytterligare fyra är på gång. Det berättar Thomas Backteman, medgrundare och presskontakt på iBoxen.
Det har varit ett stort intresse, kan jag säga. Egentligen har alla transportbolag visat intresse. Innan aprils utgång räknar vi med att ha nio aktörer ombord, säger han till Ehandel.
"Ser en enorm fördel"
Även om flera av iBoxens potentiella samarbetspartners har satsat på egna paketskåp har ingen av dem ambitionen att vara rikstäckande, menar Thomas Backteman. Det har däremot iBoxen, vars strategi går ut på att det ska finnas ett skåp per 90 hushåll i Sverige. Bara i Stockholms stad, där det enligt Thomas Backteman finns runt en halv miljon hushåll, kommer det alltså att behövas 5 600 boxar.
Ambitionen är att vara rikstäckande till år 2026.
Om vi håller vår målsättning så innebär det att vi kommer att ha cirka 50 000 skåp då, beräknat på att det finns 4,7 miljoner hushåll i Sverige.
Av de fem samarbetsföretagen som uppges vara helt klara är ett Best Transport, som i dag gick ut med att de blir det första företaget att använda iBoxens skåp. De kommer att kalla tjänsten "Best Box" och ser väldigt positivt på sitt nya samarbete.
Vi ser en enorm fördel i att våra e-handelskunder och konsumenter kan använda en transportörsneutral infrastruktur för alla box-leveranser istället för den uppsjö av leverantörsegna paketskåp som finns idag. Placeringen nära hemmet i kombination med att upphämtningen av paket inte behöver anpassas till exempelvis en butiks öppettider gör också leveransalternativet attraktivt för konsumenter, säger Niklas Knight, vd på Best Transport, i en kommentar.
Samma pris för alla
Enligt Best Transport sticker iBoxen ut eftersom skåpen ska vara tillgängliga för konsumenterna dygnet runt, vilket inte är fallet med de flesta andra paketskåp på marknaden.
Thomas Backteman berättar att iBoxen är redo att samarbeta med alla logistikaktörer, stora som små.
Vilka är helt klara utöver Best?
Det låter vi dem berätta själva.
IBoxens affärsmodell är uppbyggd som så att varje transportör betalar en fast summa för varje leverans de gör till något av företagets skåp. Avgiften debiteras varje gång en lucka öppnas, men det går att lägga flera paket i samma lucka om de är till samma mottagare. Thomas Backteman vill inte säga vad summan är, men berättar att alla transportörer betalar samma pris och att priset är två kronor lägre om leveransen sker mellan 22 och 07.
Men det ligger i linje med det som transportörerna betalar för en ombudsleverans, avslutar han.
LÄS ÄVEN: Paketskåpen tar över Sverige - hur är tillgängligheten?