Picsmart AB har genomfört en nyemission om cirka 25 miljoner kronor vilket innebär att bolaget totalt tagit in cirka 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.
Vi fortsätter växa enligt plan, även efter pandemin. Vårt fokus är nu lönsamhet, något som är attraktivt för våra befintliga och nya investerare. Vår affärsmodell bygger på samarbeten med lokala handlare som tillgängliggör sitt sortiment på vår plattform, vi dras inte med höga fasta kostnader och målet för verksamhetsåret är lönsamhet, säger Christopher Heybroek, grundare och vd för Picsmart.
Picsmart grundades i Stockholm 2019 med målsättning att göra mat på nätet lokal, mer effektiv och klimatsmart.
Picsmart har en affärsmodell där konsumenter och företag e-handlar direkt i sin lokala butik och får snabb fossilfri leverans i elfordon. Detta sker i partnerskap med lokala handlare, utan diesellastbilar och kunden kan handla de varor man är van vid.
"Får full kraft att accelerera"
Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.
Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med ICA, Hemköp och våra andra partners. Det stora intresset för Picsmart grundar sig i vårt engagerade team och unika affärsmodell som bygger på partnerskap med de lokala butikerna och 100 procent fossilfria leveranser, kommenterar Christopher Heybroek, i ett pressmeddelande och fortsätter:
Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom tio minuter. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 minuter, eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i entimmesspann.
Under första halvåret 2022 växte Picsmart över 300 procent och har expanderat till flera städer. Picsmart har till exempel avtal med flertalet ICA-handlare och Hemköpbutiker runt om i Sverige och nya partners är på väg in. Ledningsteamet har även stärkts genom rekryteringen av Ulrika Helander som ny Chief Marketing Officer (CMO), en tjänst som hon tidigare hade på Linas Matkasse Group.