Att sälja tränings- och gymutrustning i e-handeln är inte det enklaste. Men det finns nĂ¥gra aktörer som knäckt koden.
En av de nyare webbutikerna som dykt upp pĂ¥ senare Ă¥r och som växer snabbt just nu är Motion Fitness, med Motionfitness.se, som tidigare varit helt dedikerade till företagsvärlden offline.
Vi blev nyfikna pĂ¥ vad som fick dem att ta klivet till online och att börja sälja även till privatpersoner.
Covid-pandemin fungerade som katalysator för vĂ¥r expansion till e-handel, en naturlig utveckling för oss som verkat inom träningsutrustningsbranschen sedan 2008. VĂ¥rt fokus har traditionellt legat pĂ¥ B2B-försäljning till myndigheter, företag och gym, men vi sĂ¥g en möjlighet att bredda vĂ¥rt erbjudande till konsumentmarknaden. Denna strategiska expansion krävde att vi utökade vĂ¥rt sortiment för att möta de specifika behoven hos privatpersoner, säger Norberto Lacourt, marknadsföringschef pĂ¥ Motion Fitness, till Ehandel.
Det är inte den lättaste marknaden att slĂ¥ sig in pĂ¥. Här finns en rad kända aktörer som tar stor plats. Dessutom har ett gäng jättar som inte förknippats med träningsutrustning börjat slĂ¥ sig in i kategorin.
Marknaden för träningsutrustning online är utan tvekan konkurrensutsatt, med etablerade aktörer och nya utmanare som ständigt dyker upp. Ă„ven traditionella detaljhandlare som Jula, Lidl och Rusta har gĂ¥tt in pĂ¥ marknaden för hemmaträning, vilket ytterligare intensifierar konkurrensen. Vi ser ocksĂ¥ en ökad medvetenhet hos vĂ¥ra branschkollegor om vikten av en holistisk marknadsföringsstrategi som kombinerar SEO, annonsering och varumärkesbyggande. Detta kommer att skapa en ännu mer dynamisk och krävande marknad framöver.
Vad gör ni för att sticka ut?
VĂ¥r styrka ligger i vĂ¥rt starka varumärke och vĂ¥r expertis inom träning och hälsa. Vi har nyligen förstärkt vĂ¥rt team med kompetens som ger oss en ännu starkare position pĂ¥ marknaden. VĂ¥r kommunikation är distinkt och engagerande, och vi har nyligen lanserat en ny varumärkesidentitet som Ă¥terspeglar vĂ¥r passion för att skapa ett starkare och friskare Sverige. Vi utvecklar kontinuerligt vĂ¥ra produkter för att säkerställa att de ger maximalt värde för pengarna, vilket i sin tur skapar en positiv kundupplevelse. Vi strävar efter att minimera friktionen i kundresan och identifierar och eliminerar hinder för tillväxt sĂ¥ snart vĂ¥ra resurser tillĂ¥ter det.
En annan utmaning är förstĂ¥s produkterna i sig. De kan vara bĂ¥de otympliga och dyra att skicka. Men är fraktpriset för dyrt kan man ocksĂ¥ räkna med att mĂ¥nga kunder vänder i checkouten och väljer en konkurrent istället. SĂ¥ att fĂ¥ ihop affären online kräver en hel del skicklighet frĂ¥n handlarens sida.
Logistik är en central utmaning inom vĂ¥r bransch. Vi hanterar detta genom en kombination av strategiska beslut och datadriven analys. VĂ¥r väletablerade logistikavdelning har ett stort lager och effektiva rutiner som vi ständigt optimerar. Vi erbjuder kunderna flexibla leveransalternativ, inklusive upphämtning pĂ¥ plats och hemleverans. Vid större inköp kan kunderna även välja att lägga till installation. Vi arbetar aktivt med att hitta marginaler och öka volymen pĂ¥ produkter som kan kompensera för eventuella fraktkostnader. Att utveckla starka partnerskap med logistikföretag kommer att bli allt viktigare i takt med att vi växer.
"Har mycket att lära"
Motion Fitness bygger nu för att växa onlineaffären ytterligare och bli en av de riktigt etablerade e-handelsaktörerna i branschen. Och det har varit mycket nytt pĂ¥ vägen. Att sälja till privatpersoner (B2C) är nämligen nĂ¥got helt annat än att bedriva försäljning till företag (B2B).
Som en relativt ny aktör pĂ¥ B2C-marknaden har vi mycket att lära av vĂ¥ra mer erfarna branschkollegor. Vi investerar kontinuerligt i kunskap och resurser som vi vet kommer att ge störst positiv effekt pĂ¥ vĂ¥r verksamhet. Att driva bĂ¥de B2B- och B2C-verksamhet samtidigt är en utmaning, dĂ¥ de kräver olika strategier och tillvägagĂ¥ngssätt. Samtidigt är det avgörande att identifiera synergier och gemensamma nämnare för att maximera effektivitet och snabbhet.
Vad är er prognos för e-handelns andel av den totala försäljningen om tre till fem Ă¥r?
Vi ser en realistisk och uppnĂ¥elig potential för e-handeln att stĂ¥ för 30 till 40 procent av vĂ¥r totala försäljning inom tre till fem Ă¥r, baserat pĂ¥ den nuvarande marknadssituationen. Naturligtvis kommer denna prognos att pĂ¥verkas av strategiska beslut vi fattar längs vägen, samt den ekonomiska och geopolitiska utvecklingen globalt. Vi är dock optimistiska och ser en fortsatt stark tillväxtpotential för vĂ¥r e-handelsverksamhet, avslutar Norberto Lacourt.
Motion Fitness omsatte 40,2 miljoner kronor under senaste verksamhetsĂ¥ret, som avslutades i juni 2023. Man gjorde även en rörelsevinst pĂ¥ 5,7 miljoner kronor.