Medan Zalando gör sig redo för en börsnotering som skulle kunna värdera bolaget till mer än 4 miljarder pund, verkar en brittisk konkurrent ha kommit lite längre än så i sina planer.
Om allt går enligt planerna ska Boohoo.com noteras på Londonbörsens tillväxtmarknad AIM i början av mars, och bolaget siktar på en värdering kring 500 miljoner pund.
Tanken är sedan en aggressiv expansion, både hemma i Storbritannien och internationellt för företaget som grundades 2006. Planen är också att ta upp kampen med e-handelsjätten Asos, som i sin tur konkurrerar med Zalando där svenska Kinnevik finns med som delägare.
Endast egna varumärken
Asos omsatte 754 miljoner pund under räkenskapsåret som slutade i augusti 2013 och är det klart största bolaget på AIM-börsen med ett marknadsvärde på 5,9 miljarder pund. Boohoo omsatte i sin tur 67 miljoner pund under räkenskapsåret som sträckte sig till den 28 februari 2013. De har alltså en bit kvar till konkurrenten men man ska växa snabbt.
Det ska nämligen vara mer än en fördubbling jämfört med föregående år för e-handlaren som under 2013 hade fler än 2 miljoner kunder. Till skillnad från konkurrenterna Asos och Zalando säljer man enbart kläder under egna varumärken och man ska nyligen även ha rekryterat en förre detta chef från Asos.
Peter Williams som jobbade för Asos i drygt åtta år, innan han förra året valde att sluta, tar plats som ny styrelsemedlem i Boohoo.
Källor: LSE, Veckans Affärer